fridaolle
Hej

Jag skulle vilja ha svar på om det är någon som kan vad som har hänt med min vitbrokiga kornell. Jag planterade den förra året som buskplantor för att jag vill ha den som en bra häck mot grannen. Nu var det så att jag klippte den lite i tidigvår och nu är det endast blad högt upp och liksom kala grenar längst ner. Är det bara så innan den växer till sig (jag vil ju ha en tät häck..) Står den för skuggigt (sol efter 12 och några timmar framåt? Har den fått ohyra (finns mycket myror runt omkring)... Skulle vara ycket tacksam för svar...
MVH Lotta unsure.gif
Cilla
De flesta korneller i buskform ska beskäras på vårvintern. Om det är Cornus alba (Argenteom arginata) är vårvintern bästa beskärningstiden.

Här kommer en gissning:
Plantorna hade inte riktigt etablerat sig på växtplatsen. Kanske hade de även utan beskärning inte orkat utveckla sina lägst sittande blad (de släpper dessa först vid problem), men beskärning innan växten etablerat sig kan göra att de avstannar. Roten får inte den energi från bladen som behövs, och inte den lagrade energin under vintern heller.

eller

Plantorna söker mer ljus, släpper de blad som har minst ljus för att satsa energin på de högre upp, som har mer ljus.

Om myrorna bär upp löss i buskarna ser du det på bladen som krullar sig eller blir buckliga. Om myrorna bygger bon kring rötterna så att växterna får sämre förmåga att dra upp näring brukar det synas på hela plantan som vissnar som om den inte fick vatten.

Jag har inte stött på problem med vitbrokiga korneller förut så andra får ge specialtips. Själv skulle jag ha väntat ett år till och inte beskurit alls, sett till att buskarna hade gott om vatten vid torka och grävt lite bredare växtbädd utanför rötterna om den var smal vid planteringen.

Blev inte häcken tät efter ett par år till skulle jag planterat några till mellan och utanför de andra, så här

X...........X............X...........X...........X
......X...........X..............X...........X

Då får även de första planterade bredare växxtbädd och brukar sätta ny fart.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon