djungel
Planterade min näckros för 3 veckor sedan och hittills har fyra blad kommit upp till ytan. Enligt säljaren skall den bli några kvadratmeter stor men det skulle nog dröja flera år. Det är en vitblommig marlicea albida, en av de vanligaste i butikerna. Blir det några blad fler för varje år eller hur fungerar det? Och när blommar de första gången?
Virgo
De som brukar säljas hos trädgårdshandlarna, brukar blomma rikligt redan första året. Hur många blad det blir är svårt att säga, men många blir det. Hur stora och mängd beror oxå på näringen den får.

Mina röda blommar på kontorstid. D.v.s. mellan 0900 och 1700. (utslagna blommor)
Tror jag skrivit om det tidigare i forumet.
MariaS
Näckrosor växer fort. Redan när de har en fyra fem blad vid ytan, kan man skönja de första knopparna på väg upp. Är det rätt temperatur för blomning, kommer knoppen med ca 7cm/dygn.
Jag har en rosa, en gul en röd och en vit. Alla har knoppar på gång redan. Den vita är ny för i år.
Den rosa är äldst och täcker ca 1½kvadrat själv under året.
Den Röda (James Brydon) har mindre men fler blad och knoppar istället.

Men oavsett vilket, breder de ut sig ordentligt ganska snabbt.

MariaS
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon