eml
Är melon och tomat släkt eller kan jag använda en hink med jord som det stod en tomat i förra året till en av årets melonplantor utan att riskera överföring av sjukdom o.dyl.?
Åsa, mälardalen zon 2
Tomat och gurka hör inte ens till samma familj men jag skulle nog ta och byta ut en del av jorden ändå den är troligtvis ganska näringsfattig och var det köpejord (torv) så brukar inte strukturen på jorden vara speciellt bra efter att man odlat en säsong i den.

Hade du bomullsmögel, gråmögel eller någon annan svampsjukdom som inte håller sig till bara ett växtslag på tomatplantan förra året byt ut all jord för säkerhetsskull.
bell
Min melonplanta klara inte av att stå i närheten av tomater,har hört att tomatplantan kan ta död på andra växter. wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det går bra att ha tomat och melon ihop i växthus, det som är problemet är att de vill ha lite olika klimat (melon vill gärna ha det lite fuktigare än tomat + den vill nog gärna ha något varmare än tomat) så trivs tomaten riktigt bra är det inte säkert att melonen trivs riktigt lika bra men det har inte med tomaten att göra utan klimatet. I ett hobbyväxthus kan man dock inte styra klimatet som man kan i yrkesodlingar så oftast kan man aldrig ge växterna optimalt klimat.


( i tomatväxthuset på jobbet där vi har lite mer avancerat växthus har vi faktiskt en rad med meloner också inte bara tomater och det fungerar utmärkt och det brukar bli en hel del meloner)
bell
släkten är värst
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon