bdp003
Gröngödsling av fruktträd...skall ju vara bra. :-)

Honungsfacelia är bra...

Men även lupiner skall vara så.
Och dom är billigare.

Hur blir det om man skördar ex. med lie.
Några kvm hackar i småbitar och myllar ner runt träden.

Någon som prövat...alternativ till plantering runt droppkanten av trädet.

Vi har en radhustomt...så alternativen på den lilla ytan är få.

_____________________________________________________

Jag har bundit ner mina äppelgrenar efter alla konstens regler.

Men VARFÖR fungerar det?

Jag har hört förklaringen med att mer av saven stannar kvar på hösten
när trädet förbereder för vintern.

Men är det verkligen så.

Då är ju risken för frostskador så mycket större.

Är det så att vinkeln mot solen blir mer 90 grader...
vilket ökar blombildningsvilligheten.

Vem vet?


Mvh /Bengt :-)
Bengt i Särö
Hej Bengt
Det fins så mycket råd hur man skall förfara,men mycket får man ta med en
nypa salt,gödsla du med vanlig konst eller naturgödsel tidigt på våren så
blir det bäst,låt trädet växa naturligt och klipp träden tidigt på våren i
mars månad.
Jag kan berätta för dej om ett råd som en bekant till mej fick han tyckte om
björkar på sin tomt och fick ett råd att lägga ut kakaobönor under björkarna
för att stammarna skulle bliva vita,det låg en bra hög under varje björk för
där fattades inte pengar.
Hälsningar Bengt i Särö
Cilla
Gröngödsling används av bönder i hela landet och i stora delar av världen och är en historiskt väl beprövad metod att förbättra jordar. Kan inte riktigt jämföras med tips som att lägga kakao på backen...

Minns det från utbildningar som att det i lutande grenar bildas hormon som stimulerar blom/fruktsättning, men också att det är rätt komplicerade processer. Ser man på det energimässigt är det helt naturligt - när grenen är ung och utan sidogrenar växer den rätt upp och när den blir äldre gör tyngden i den att den blir mer lutande. Då behöver den inte använda energin till lika stor fortsatt gren- och bladutveckling och är redo att använda energin till blom och frukt, dvs förökning.
bdp003
Tack Cilla.

Jag tar till mig din förklaring om varför nedbindning fungerar. :-)

...frågan är nu hur länge nedbindningen behövs.
Är det tills grenen själv böjer av nedåt, utan tråd. (verkar rimligt)
Eller reser den sig igen då, eftersom det är ett ungt träd.

Om Gröngödsling...
från nätet:

Vad är gröngödsling
Min fråga är nu: Vad är gröngödsling?
Insänd av: Karin Rosén (2003-11-03)
Svar: Gröngödsling är växter som samlar kväve i rötterna och som man slår på sensommaren för att direkt vända ner i jorden som gödsel. Det är oftast klöver, lupiner eller baljväxter som fungerar bäst. Det finns särskilda gröngödslingsfröpåsar att köpa i trädgårdsbutiken. Förutom att det är praktiskt är det oftast otroligt vackert, som en riktig sommaräng. Det gäller bara att slå växterna innan de fröar av sig för att man inte skall få sommaräng i alla rabatterna.
Sanna

_________________________________________

Min fråga nu...om jag inte har platsen att så dom vackra gröngödselväxterna runt äppelträdens droppkant (vi har en radhustomt)
hur kan jag enklast få ner näringen i jorden då?

Jag kan lia lupiner som det finns gott om längs vägkanterna.
Men runt äppelträden är det gräsmatta,
som jag inte vill gräva i :-)

Hur skulle ni gjort med lupinerna...
och hur ofta?

Mvh /B
Cilla
CITAT (bdp003 @ 17-06-2004, 17:00)
...frågan är nu hur länge nedbindningen behövs.
Är det tills grenen själv böjer av nedåt, utan tråd. (verkar rimligt)
Eller reser den sig igen då, eftersom det är ett ungt träd.

Min fråga nu...om jag inte har platsen att så dom vackra gröngödselväxterna runt äppelträdens droppkant (vi har en radhustomt)
hur kan jag enklast få ner näringen i jorden då?

Hej!

Jag brukar sträcka ned (inte böja ned i bågar, det blir en onaturlig och ohållbar form) från maj till september och under denna period eftersträcka ett par gånger. När jag släpper trädet fritt i sepåtember behåller grenarna nästan samma sträckning som med mina spänntrådar.

Om man vill spänna om grenar i en helt annan riktning eller lutning än de hade av sig själva kan man få sträcka i 2 eller 3 år i rad.

Som alternativ till att gräva upp gräsmattan kan du lyfta den på hösten och lägga lite brunnen kompost under den, eller mylla och vattna ned kogödsel i droppområdet innan mindsommar. Kan du hitta något ställe i kronans utkant där det kan passa att anlägga en liten fin rabatt är det också bra.

Även små åtgärder är bättre än inga alls.
bdp003
Tack Cilla för dina kloka råd.

Ok jag skall släppa lite på mina bågar,
så det blir horisontella grenar. :-)

Du mommenterade inte gröngödsling med lupiner...

Men ar du kogödsel är bättre?

Hur är det med hönsgödsel...
kannapaska som dom säger här borta i öster ;-)

Och vad tror du om vattning med en näve NK-10/19 (min gräsmattegödsel från i våras)


Mvh /B



Mvh /B
Cilla
Om du vill plantera lupiner är det bra. Kanske menar du att du skulle lägga slagna lupiner på marken? Det gör ingen skada men inte lika stor nytta som om de vuxit på platsen.

Vitsen med att plantera gröngödslingsväxter, och särskilt lupin, är att deras rötter drar upp näring och när man slår växterna tillförs kväve mm i jorden på en ytligare nivå, där träden ofta har sin näringsupptagning. Dessutom bildar lupinrötter och lupinkompost liv i jorden som träden också har nytta av. Även nedfallna löv och fallfrukt bidrar till att öka djurlivet i jorden, så att upphöra med frenetisk krattning under träden är också positivt för dem... Varje liten åtgärd man kan göra är en förbättring, också om man inte kan göra allt på en radhustäppa där man behäver sina gräsmatta.

Hönsgödsel innehåller mycket kväve, ofta för mycket när det används till träd. Dessutom bidrar inte hönsgödsel till förbättrad jordstruktur (t ex luftighet) som ko- och hästgödsel gör.

Gräsmattegödsel brukar ha för stor andel kväve för träd, även om jag inte direkt kan säga om NK 10/19 är rätt eller fel för din trädmiljö. Radhusträdgårdar brukar inte lida brist på kväve. Träd behöver också magnesium och en del annat och när man börjar använda konstgödsel som inte är bundet till organiskt material från djur eller växter måste man vara noga med att få med alla ämnen som träden behöver.

Jag har inte jobbat med konstgödsel men brukar fråga odlare och trädgårdshandlare vilka blandningar de använder. Tyvärr går informationen in genom ena örat och ut genom det andra, medan sådant som gröngödslingsväxter, växelodling och annat brukar fastna. Ring en kunnig trädodlare i dina trakter och fråga vad du kan blanda gräsmattenäringen med så att det passar dina träd!
Hannele
Alla ärtväxter binder kväve till jorden med sina rötter, funkar bra som gröngödsel.
Gräsklipp funkar ovan jord, tillsätter kväve till jorden.
Cilla
Ja fast vet du vad Hannele - för att de ska ge riktigt bra måste man slå och mylla ned ärtorna också! Det är mer än vad jag klarar. Ärtbaljor som är så goda!
Hannele
CITAT (Cilla @ 18-06-2004, 13:36)
Ja fast vet du vad Hannele - för att de ska ge riktigt bra måste man slå och mylla ned ärtorna också! Det är mer än vad jag klarar. Ärtbaljor som är så goda!

Tja, ärtbaljorna äter man ju självklart upp först! rolleyes.gif
De är ju rötterna som är intressantast med ärter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon