Full version: granhäck
Frida Sandman
Vi har en spireahäck med (tror jag) två olika sorters spireor. Den är risig och extremt ful så vi har bestämt oss för att gräva bort den och ersätta den med något annat. Vi gillar alltså inte spirea så mycket, annars hade man ju kunnat försöka föryngra häcken istället. Nu var det alltså tal om en ny häck.

Eftersom att vi bor nära skogen så har vi funderat på en granhäck. Hur tätt ska man sätta plantorna för att det ska se snyggt ut? När kan man börja beskära granarna för att få en tät häck och kan man ta plantor ur skogen? Ska granarna vara lika stora eller är det mindre viktigt?

Jag har en vision om en tät, tät granhäck, typ istället för buxbom eller andra täta buskhäckar. Går det att köpa plantor avsedda för hyggesplantering eller är de olämpliga på något vis? det gör inget om det tar något år innan det börjar likna en ordentlig häck, vi ska ju bo här lääänge wub.gif tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
En granhäck blir fin ifall den sköts från början, man bör enbart klippa i årsskotten gran brukar inte vara villig att bryta med skott på äldre ved så vill man inte ha en jättebred häck måste man börja klippa i sidorna när plantorna är små, men toppen klipps inte förren häcken nått önskad höjd. Beskärningstiden brukar vara i juni när årsskotten vuxit ut.Troligtvis är det en fördel ifall plantorna är ungefär lika stora då borde det gå lättast att få till en jämn häck.

Eventuellt kanske man kan få ta plantor i skogen många markägare gillar ju inte gran men är det många plantor bör man nog fråga om lov först hos markägaren. Tror det är lättast att flytta ganska små plantor.
Cilla
Min erfarenhet är att det är svårt att flytta gran och få den att klara sig. Jag har försökt med små 30 cm höga och halvstora och bara några har klarat sig. Man kan alltid prova, men lätt är det inte.

Som alternativ: Skogsbönder i närheten som i sin beställning kan lägga till några pluggplantor, dvs små granar som är billiga och tänkta att sätta i skogsbruket
eller att köpa plantor i handeln, och beställa så små och därmed billiga som möjligt.

I en häck brukar det vara lättare ju jämnare i storlek och tillväxt plantorna är, men om man startar med gran från att de är små och kan stå ut med att häcken är ojämn en tid går det.

Man toppar granen när den fått den höjd man vill ha, och sedan måste man hålla efter med beskärning varje år för att häcken ska bli tät, som Åsa beskrev.

En granhäck som är grön och frodig är ofta rätt hög och bred, tror den minsta täta och friska jag sett som har ca 20 år på nacken är ca 2 meter hög och nästan lika bred.

Vill man ha smalare häck och en som inte beshöver klippas varje år är idegranhäcken ett alternativ. Eller enhäcken - det är en av mina favoriter som är alltför ovanlig. Beshöver inte beskäras alls.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon