Full version: Pioner
evelina
År 2002 fick jag två bondpioner ifrån ett torp,planterade efter alla konstens regler,visste att blommningen kunde utebli 2003 men dom blommar inte i år heller,vad gör jag för fel?? blink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Pioner kan ibland ta god tid på sig innan de blommar. De 2 pioner jag köpte i trädgårdsbutiken och planterade lagom djupt (för djupt brukar betyda inga blommor) tog ca 4år på sig innan de behagade blomma men nu blommar de snällt varje år.
evelina
Kanske dom har hamnat för djupt eftersom jag har jordförbättrat två ggr i den rabatter! Vad gör jag då???
Sollan
Pioner blommar, om de vill! Det är ena grinpuppor som gör precis som de vill oavsett ägarens omtanke. Men de är ljuvliga när de blommar....
/sollan
Cilla
Pioner som flyttas kan ta mer tid på sig än två säsonger för att blomma. Och så vill de inte hamna för djupt, inte stå alltför tätt, men de vill ha djup, lucker jord.

I övrigt är de grinpuppor ända till det år de blommar. När de väl börjat att blomma slutar de inte utan kommer glatt igen år efter år.

Jag har pionuschlingar som inte blommat på många år, och nu när jag flyttat dem kommer de att vägra blomma några år till, räknar jag med. Man får njuta av de andra som kommit över grinpuppetiden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon