Full version: Löss På Rosorna :-(
tojsan
sad.gif Japp, jag har fått löss på rosorna , och undrar nu hur man får bort det.

Hörde att man kan blanda: Såpa, T-röd och vatten.
Men vet inte blandningsförhållandena.

Kan jag få hjälp med detta ??

MVH Tony Johannesson
Fenja
En dl såpa till en liter vatten och ett par, tre msk T-röd.
Mvh
Fenja
Cilla
Man blir inte av med lössen med en behandling eller ens med ett par rejäla behandlingar. Har man rosor har man också löss...

Och liksom att man måste ge lite gödning, vattna lite då och då så måste man också hjälpa rosorna med lusrensning.

Själv använder jag bara metoder som jag vet inte skrämmer bort lössens fiender - de är ändå de som lyckas hålla flest borta. Jag klämmer och vattensprutar med slangen med handen bakom så att det blir en rejäl stråle.

I juni blir det en liten lusrunda ett par, tre gånger i veckan. I juli färre.
Ellebo
testa Florina det funkar bra på mina rosor, fast man får hålla på ett par gånger. Köp en handspruta som man punpar upp trycket så går det lättare
Hannele
CITAT (Cilla @ 20-06-2004, 23:42)
Jag klämmer och vattensprutar med slangen med handen bakom så att det blir en rejäl stråle.

Gör som Cilla. Jag tar en kvällsrunda och stryker med handen, om jag ser något.
Jag har ganska lite löss, beror kanske på, att deras fiender finns också kvar i vår trädgård.
Cilla
Jag har kommit att tycka om mina lusrundor. Jag passar på att se hur rosorna utvecklas, får tillfälle att ta på knopparna och missar inte hela sommaren som jag annars kan uppleva...

Jag hade mängder av löss för någon vecka sedan, nu verkar det avta. De avtar av sig själva, men kan man under några veckor minska lössen på rosorna är det ju bra. Fast vem vet... Jag har många rosor som jag under 7 år inte gjorde någonting med, och bladen är väl lite krulliga men det glömmer man när de blommar. det är inte stor skillnad på de jag pysslat med och de jag glömt!

Men nu är lössen snart bortflugna. Jag får snart hitta på andra anledningar till mina tidiga och sena kvällsrundor.
kristerh
Såg något roligt i går, min ros nevada som har säkert 100 blommor och knoppar är hårt angripet av bladlöss sad.gif en talgoxfamilj kom och smarrade på lössen i säkert en timme, jag har hört talas om att talgoxar och blåmesar äter löss men aldrig sett det förrns i går, de är välkommna tillbaka biggrin.gif
krister
Cilla
Ja, det är nackdelen med lusrundor - man skrämmer småfåglarna! tongue.gif Men man ser annat intressant - det finns ju mängder av djur som äter löss! Jag tror jag ska köpa en bok och försöka förstå mig på vilka mina vänner egentligen är.

Mina fåglar sitter ofta i träden och pickar löss och larver. Jag matar dem där på vintern för att de ska se mina fruktträd som en året-runt-öppen restaurang.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon