ester
Tänkte anlägga fruktträdgård i en del av trädgården som är ganska vildvuxen. Ena kanten av området (ca 12x15 meter) är lite skuggigare och marken kan vara blöt på höst/vår. Den andra kanten är helt i sol och torr. Resten av marken är mittemellan. Vi har hyfsat kalkhaltig jord, rödaktig lerjord, men inte nån speciellt tung jord. Tänkte också beställa ett lass matjord eller sand att jämna ut marken med.

I fruktträdgården vill jag ha ett päronträd som kan befrukta det Göteborgs Diamant som jag redan har, ett par äppleträd (kanske ett familjeträd då vi väntar vårt första barn), körsbär och plommon.

Var ska jag plantera vilket träd och vad kan vara lämpliga sorter? Vi bor i zon 3.
Cilla
Ställ fruktträden där det inte står vatten vår och höst, hellre på torrt ställe och helst på mellanstället förstås om där är sol. Stående vatten och sanka vår- och höstmarker ger fruktträden sjukdomar som t ex fruktträdkräfta.

Esperens herre, Williams, Colorée de Juillet, Bonne Louise befruktar Göteborgs Diamant. Bonne Louise är det som mognar senast (längst tid från dina Göteborgspäron) men det vill inte stå i alltför basisk jord.

Familjeäppelträd finns en del problem med, bl a växer de ofta ojämnt, kommer i obalans och en sort tenderar att dö helt när trädet kommer i vuxen ålder. Om du ändå vill ha ett - kolla att sorterna växer till ungefär samma storlek och att ymparna på träden har förvedats och ser stabila och täta ut.

Om tomten är för liten för att rymma flera stora äppelträd kan du köpa sådana som är satta på svagväxande grundstam, t ex B491 som är härdig. På denna grundstam kan vilken sort som helst sättas.

Plommon behöver mer vindskydd än kärnfruktträd, de blommar så tidigt på våren i zon 3 när inte humlor vaknat som också jobbar i vind.
ester
CITAT (Cilla @ 21-06-2004, 22:18)
Ställ fruktträden där det inte står vatten vår och höst, hellre på torrt ställe och helst på mellanstället förstås om där är sol. Stående vatten och sanka vår- och höstmarker ger fruktträden sjukdomar som t ex fruktträdkräfta.

Det är inget stående vatten utan bara att marken är blöt, det rinner inte undan lika bra i ena hörnet av marken. Har det regnat mycket kan det chippa om skorna när man går där på hösten eller tidig vår. Kan man ändå ha ett träd där eller är det för blött och mörkt? Finns det i så fall någon sorts bärbuske eller liknande som kan trivas på sån mark. Helskugga är det heller inte, men sällan full sol.

Jag vill inte ha svagväxande utan helst vill jag ha de stora, uppvuxna och snyggt klippta på en eftermiddag. 12x15 meter är området där jag vill ha fruktträdgård. Det är en liten snutt av tomten så det finns mer att ta av om man skulle vilja.
Cilla
Om marken är vår- och höstblöt så att det en tid kippar om skorna är det för vått för äpple, päron, plommon och körsbär. I sådana marker får träden fruktträdkräfta.

Ett äppelträd som är satt på A2 grundstam, dvs de vanligaste i handeln, blir 8-10 meter brett och ett päron ungefär detsamma, även om man kan stamma upp det och få kronan att börja högre upp.



Björnbär kanske kan trivas på det mer våta stället. Välj den sort som mognar tidigast, helst ska björnbär ha full sol för att mogna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon