Full version: Frö i Vallmo
camelm
Hej,
Jag har vallmo i mängder. Nu har min mamma fångat en som åkte med kantklipparen innan den slog ut. I den så ligger ju fröna. Hur och när ska dessa frön sås för att hon ska få vallmo till sin trädgård ?
/tack på förhand,
-asno-
Vallmofrö är mogna när blomningen är över och det rasslar i frökapseln när du skakar på den. De brukar inte mogna om blomman ännu inte slagit ut - eller hade den det?
Mogna frön kan sås såväl höst som vår av de flesta sorter.

/Åsa
camelm
Hej,
nej den hade inte slagit ut, bara de som stod runt slog ut timmarna efter. Den åkte som sagt av med grästrimmern. Men då är det alltså ingen idé att hon "lagrar" den till hösten ??
-asno-
Hej!
Nej frön brukar inte vilja eftermogna. Men om du har gott om vallmo kan du väl hålla koll efter en kapsel som rasslar om ett tag!

/Åsa
camelm
Hej,
Japp jag håller koll. Risken är stor att de redan har blommat klart när vi kommer till landet på torsdag. De blommade för fullt förra helgen när vi var där och nu till helgen som var åkte vi inte ut.
Annars får jag nog köpa lite plantor åt henne till våren nästa år.

Tack för hjälpen, Camilla
Fenja
Frökapslarna efter vallmoblomma tar lite tid på sig att mogna, de ska ha blommat över när du tar dem. Du kan prova att klippa av och hänga dem upp och ner efter blom så mognar/torkar de inomhus. Sätt en plastpåse undet som fröerna kan rasa ner i, men påsen ska inte sitta tätt på.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon