Lappland
Hej!
Vi är nyblivna husägare och skulle vilja anlägga en ny blomsterrabatt och ett nytt grönsaksland. Är det någon som kan ge tips om hur man bör gå till väga? Vi tänkte gräva upp under sommaren/hösten och låta det vara till nästa vår innan vi planterar/sår. Vi har tänkt gräva ganska djupt och sätta sk. geoduk(?) på sidorna för att förhindra att gräset sprider sig in i odlingarna. Behöver man sikta jorden innan man lägger den tillbaka i landet, så att alla rötter försvinner, eller måste man helt enkelt köpa ny matjord? Till blomsterrabatten, kan man sätta planteringsjord där helt enkelt? Ja, det är många frågor man har när man som nybörjare har en hel trädgård att ta hand om, men vi hoppas att vi kommer att tycka att det är jätteroligt och att vi kommer att lära oss en massa. Det var också en kul sida jag hittade och tror att jag kommer att få stor glädje av den.

MVH
Ullet
Jorden beror lite på vad ni tänkt plantera/så, vissa mår inte så bra på fullgödslad jord o andra mår dåligt i enbart lerjord.
jag skulle ha satsat på att fylla med ko- eller hästgödsel (3/4), toppa med 1/4 matjord. Gödslet myllar upp bra o ger god näring.

Planteringsjord är oftast mkt torvrik men lite sämre m näring, ser att flera här rekommenderar inte planteringsjord av den anledningen o jag är väl böjd att hålla med, använder själv m gödsel o den befintliga jorden (gammal lerig åkerjord) o toppar m planteringsjord. Den myllas ju ned året därpå när jag rafsar runt o myllar ned mer gödsel.

Vad gäller grönsakslandet så bör ni nog sikta jorden, ta bort torvor mm, läste ngn ggr om att man ska vänta ett år med att sätta nåt i ett nyligen uppfräst land för att komma bort från värsta ogräset. Vet inte mer än så. Nyfiken blir jag när jag ser ditt nick, bor du i Lappland? smile.gif Vi är fler nämligen. smile.gif smile.gif
Lappland
Tack för ditt svar Ullet, vi ska jobba vidare på det. Jo, vi bor i Lappland, det ska bli spännande att se hur mycket vi kan få att växa här i den allra högsta odlingszonen... smile.gif
Fenja
Min farmor (Luleå) odlade allt i upphöjda odlingsbäddar. Detta gör att jorden blir varmare fort och att den lättare håller sig fuktig. Gräv av och ta bort grästorven och lägg upp jorden så att det blir liksom ett litet dike runt landet. Lägg upp jorden så att odlingsytan ligger ca 2 dm ovanför gräsnivån. Ni behöver inte sikta den eller något om det inte är alldeles knökfullt med långa pålrötter. Om ni låter bli att trampa i odlingsbädden behöver den aldrig djupgrävas. Luckra ytan ofta, alltid efter regn eller vattning, så håller ni undan ogräset nästan helt! Den behöver inte ligga till nästa år, då är risken stor att den bara gror igen. Lägg en fiberduk över nysådd så motverkar det också ogräs (det luftburna) och höjer temperaturen lite.
Jag odlar allt i sådana bäddar, även blommor, trots att jag numera hör hemma i västergötland!!
Lycka till!
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon