lena:-)
Har några eländiga spretiga buskar som fryser varje vinter, vintergröna med stickiga blad, gula blommor, blå bär...i vanliga fall brukar jag komma på vad de heter men nu är jag sur på dom . Jag vill klippa ner dom ganska så rejält, men när kan man göra det.kommer ju inte ihåg vad dom heter ens........ wacko.gif Nån som har ett tips för dessa mina utstötta buskar?
Mahonia .....eller hur?
Fenja
Hittade detta i en artikel på odla, det kanske kan vara till hjälp?
Mahonia, Mahonia aquifolium, får i april-maj stora, ljuvliga klasar av varmt gula blommor. Efter blomningen utvecklas dekorativa blådaggiga bär. De är mycket sura men vissa fåglar låter sig väl smaka. Buskarna blir uppemot en meter höga och nästan lika breda.

Växtplats/skötsel: Vanlig mahonia är härdig i zon I-IV. Bästa läget är vindskyddat och halvskuggigt och favoritjorden är väldränerad och mullrik. Men det är en anpassningsbar buske som klarar det mesta. I soligt läge kan den tidiga vårsolen ge bruna blad. Dem kan man skära bort på våren men annars växer busken snabbt förbi skadorna. Mahonia kräver ingen beskärning, men tål att skäras tillbaka hårt tidigt på våren.

På hösten är det bra att täcka jorden runt buskarna med ett rejält lager löv och vattna grundligt strax innan tjälen. Det minskar risken för vinterskador.

Mvh
Fenja
Ingis
CITAT (lenasch @ 22-06-2004, 16:08)
Har några eländiga spretiga buskar som fryser varje vinter, vintergröna med stickiga blad, gula blommor, blå bär...i vanliga fall brukar jag komma på vad de heter men nu är jag sur på dom . Jag vill klippa ner dom ganska så rejält, men när kan man göra det.kommer ju inte ihåg vad dom heter ens........ wacko.gif Nån som har ett tips för dessa mina utstötta buskar?
Mahonia .....eller hur?

Jag tog bort mina förra året, som jag bittert fick ångra. För under busken i lövet låg en igelkottsmamma med sina tre bebisar.
Hon flyttade dem senare på kvällen som tur var, men gissa om jag hade dåligt samvete unsure.gif
Gossen Ruda
Förmodar att taggisen kände sig hemmastadd under en taggig buske. biggrin.gif Kan tillägga att min Mahonia frös ner totalt för några år sen men den har kommit tillbaka i stor stil.
lena:-)
tagit tacksamt del av era inlägg...däremot så kunde jag inte motstå frestelsen utan sekatören tog överhand och klippte ner busken rejält , nu vart den tom ganska så fin smile.gif
Inga igelkottar inunder som tur var. Nu återstår att se vad som händer i vinter med buskarna, men det är långt till dess ........ rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon