Orchid
Hej alla växtälskande vänner!

Jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med lite information om oleandern. Jag har visserligen ställt frågan till experten Sylvia, men vet inte hur länge det kommer dröja tills jag får svar. Så jag tänkte se om någon annan kan hjälpa till.
Jag vill väldigt gärna köpa mig en oleander, har velat det länge.. men efter vad jag har läst om den står det att växten inte är lämplig i värmeledningsrum, utan den ska bo i ett uterum eller en solterass.

Så jag undrar om någon har en oleander som kanske kan dela med sig av lite tips och egna erfarenheter angående denna solälskande växt?

Mvh,
Orchid
Evin
Jag har haft nerium inomhus under vintern och sätter ut den på sommaren. Det är en liten chanstagning och man ska känna av när den vill ha mer vatten eller mindre vatten. Har du sökt på nerium på google?
Har köpt mig en planta i år som jag planera att flytta in till hösten och odla inne.
Får se hur det går, den här gången var det en frisk planta och inte en lite hängig reaplanta, köpte den för 60:- på Bauhaus.

/Eva - gillar medelhavsväxter
Emser
Jag har en nerium som jag har haft i 4 år och den bor inne under vintern och ute på sommaren; I en stor kruka och mycket vatten vill den ha. Den vill vara konstant fuktig (i Portugal växer den som sumpmarksväxt!) och stor kruka, rotklumpen har en tendens att bli stenhård kompakt.
nilla
Har en Nerium som jag haft i 15talet år. Den står inne året runt i varmt västerfönster och tokblommar varenda år så visst kan det funka!
Plantan är ursprungligen stickling från en gammal planta så det kan hända att det är en härdigare variant än plantskoleplantor men det kan ju vara värt att testa.

Gunilla
Orchid
Jaha, vad bra då! Då kanske det kan funka för mig med, helt omöjlig är jag inte =) Åkte för att köpa en nerium idag, men så fanns den inte kvar bara för att jag hade fått lön wink.gif
Tack för svaren!

mvh
Orchid
CITAT (Evin @ 23-06-2004, 23:32)
Jag har haft nerium inomhus under vintern och sätter ut den på sommaren. Det är en liten chanstagning och man ska känna av när den vill ha mer vatten eller mindre vatten. Har du sökt på nerium på google?
Har köpt mig en planta i år som jag planera att flytta in till hösten och odla inne.
Får se hur det går, den här gången var det en frisk planta och inte en lite hängig reaplanta, köpte den för 60:- på Bauhaus.

/Eva - gillar medelhavsväxter


ohmy.gif

60 KR ?! Hos den blomsterhandlare jag tittade kostade den 120 kr!!!
Nästa fråga bli då kan man åka kommunalt till Bauhaus??

mvh
Emser
det skiftar mycket mellan olika ställen jag har hittat nerium:ar för 180:-... blink.gif
Evin
Jag är ingen bussåkare ....kanske kan man chatra ett flyg om man inte har Bauhaus nära wink.gif

Erhm...jag råkar ha näsa för att hitta vad jag vill ha till rätt pris wink.gif
DVS. Vänta till rätt tillfälle och memorera priser från andra ställen
Köpte ett fint olivträd för 88 dkr i Köpenhamn. Och en uppstammad lagerblad för 30:-dkr i samma veva. Och ett jättefint "apelsinträd" för 150 kr IKEA.
Allt på ordinarie pris och frodiga växter smile.gif

När jag får bredband igen ska jag lägga in bilder wink.gif

/Eva - gillar att fynda wub.gif
olublanseflor
Har sedan tidigare alla färger, tror jag. Ceriseröd, vit och gul och någon dubbel. Just i dag fick jag en som skall vara bladad cerise/orange.
Plantan kommer från Ungern. Ska bli spännande att följa den!
Monicaq
Emser
Hör av dig när du ska klippa dina skönheter så köper jag gärna ett av varje (om nu har sånn tur)....

Vart har du fått tag i dem förresten? huh.gif
Orchid
Oh wow nerium för 180! Det var det värsta..
Jo, jag antar att det gäller o hålla koll o vänta in rätt tillfällen o så också..
Men jag har märkt att priset sänks, inte alltid men ibland, efter att blomman har varit i blomsterhandeln ett tag.
Det svåra är att hålla sig smile.gif
Orchid
Nu är jag riktigt ledsen! sad.gif
Jag hade satt mina ögon på en Nerium som jag tänkte köpa när jag väl fick lön. Och det var väl ett tag sedan, men när ja fick lön här om dagen..
tänkte jag att jag äntligen skulle köpa växten.
Men till min stora besvikelse så fanns den inte kvar och de sa att det är en vårväxt.
Nu undrar jag, är det någon som vet vart jag kan få tag på en NERIUM?!
Pleaseeeeeee jag är desperat!

mvh
Emser
Jag har två, men jag kommer dessvärre inte att klippa i dem förrän till våren eftersom varje kvist har miljarders med knoppar...men jag delar gärna med mig om du tror dig kunna vänta så länge!
Emser
jag har både vit och rosa....
Orchid
Vad snällt av dig Emser! Men tänk att jag inte tänkte på att den bara finns o köpa under våren!

mvh
Emser
Är det någon som förresten har en gul/lime som jag kan tigga ett rotat skott av?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon