Nellie
Jag har två kaprifoler som klättrar i en spalje på en ganska mörk plats på tomten, den är solig men inträngd mellan två hus.

Nu skulle jag vilja komplettera med en perenn vit blomma, ca. 50 cm hög, som lyser upp platsen så här års, jag bor i Zon 1, har någon ett bra förslag?

Nu vill vi ha mer sol & värme!

Nellie rolleyes.gif
Näcken
Kanske en brunnäva 'album' som blommar från juni till ugust och är 40 cm hög. Jag har den vid mina klematis i halvskugga tillsammans med en rosa blodnäva och de täcker bra och har vackert bladverk.

Tirre
Mina vita våranemoner har i o f s nyss blommat ut (i zon 4), så de är kanske ännu tidigare hos dig.
Men de lyser upp fantastiskt om det känns lite mörkt, så det kanske kan vara nåt att samplantera med?
Låta anemonerna blomma först och sedan låta nåt annat ta över, typ Näckens Brunnäva-förslag.

Hos oss har vi stora smultron lite här och var i rabattkanterna och de får ju nya blommor hela sommaren, så det kanske kan vara nåt? De kan man ju dessutom njuta av på mer än ett sätt. wink.gif
Tirre
Mina vita våranemoner har i o f s nyss blommat ut (i zon 4), så de är kanske ännu tidigare hos dig.
Men de lyser upp fantastiskt om det känns lite mörkt, så det kanske kan vara nåt att samplantera med?
Låta anemonerna blomma först och sedan låta nåt annat ta över, typ Näckens Brunnäva-förslag.

Hos oss har vi stora smultron lite här och var i rabattkanterna och de får ju nya blommor hela sommaren, så det kanske kan vara nåt? De kan man ju dessutom njuta av på mer än ett sätt. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon