Full version: Klöverblomma
Tjorven
Fick förra året av en gammal farbror en klöverblomma med röda blad och som senare blommade med vita blommor. Fick då besked om att den skulle vissna ner under senhösten För att nu till våren planteras om i ny jord . Nu står den där kvar i sin kruka .Ska den planteras om nu eller senare Kan någon hjälpa mig Har aldrig haft en sådan förr Hur ska den skötas ?? Nu och under sommaren Tacksam för hjälp
Åsa, mälardalen zon 2
Låter som någon form av Lyckoklöver (Oxalis). De finns i flera olika sorter och den odlas ofta i kruka här eftersom många av dem inte är härdiga i vårat klimat.



Här är blomsterfrämjandets växtinformation:

Oxalis/lyckoklöver - (Oxalis spp.)

Ursprung: Sydamerika

Skötselråd:
Ljus och temperatur: Ljust, soligt, skuggas i söder. Rumstemperatur året om.
Vatten och näring: Vattnas jämnt, vintertid sparsamt, rhizomerna inte alls. Näring vår - höst.
Att tänka på: Vattna jämnt - torka ger uppehåll i blomningen. Vissna stjälkar snurras ett par varv och dras upp med ett ryck. En del arter vissnar ner - de rhizomerna övervintras torrt och lägges i ny jord till våren. De som behåller bladen planteras om i vanlig blomjord. Lättskött, blomvillig, flerårig.



Det låter som om din sort hör till de sorter som vissnar ner på vintern så nu i feb-mars när ljuset börjar bli bättre kan du gräva upp Rhizomerna (Brukar se ut som tjocka fjälliga rötter). Är det många rhizomer i krukan så kan du dela upp dem på flera krukor de brukar öka i antal efter varje säsong. Plantera dem i ny krukväxtjord gärna uppblandad med ex. grus eller små lecakulor.
yla
min klöver brukar vissna ner o komma upp alldeles av sej själv utan att jag gör nånting,en otroligt härdig växt,precis den du visar på bilden
dessutom brukar den dyka upp i andra krukor där jag inte satt den
den är vacker tycker jag med sina röda blad
ibland om den är skräpig drar jag helt sonika bort bladen o låter den komma igen...............
planterar om den då den börjar visa tecken på att den behöver ny jord
på torpet har jag en gul variant
till sidan med den gula klövern
som växer på torpet o också är oerhört härdig o övervintrar växer som ogräs,,,har tänkt att plantera den röda ute men den kanske inte tål det
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon