Nellie
Nu måste jag ha akut hjälp.
Jag har planterat en afrikansk lilja, nu är det något som "äter" upp toppbladen, det blir inga gnagmärken, de blir liksom utamarmade och krullar ihop sig, de nedre bladen är helt förskonade.

Jag ser inga kryp på den, jag har behandlat en gång med pyrex-blandning.
Den får både sol och regn, jag har i samma kruka planterat lite olika timjan och lobelia, de mår bra.

Vet någon vad det kan vara.

Idag en förtvivlad Nellie sad.gif
kristerh
Jag tycker att det låter som spinn wink.gif
står den varmt och torrt? om den står ute i regnet har jag svårt att tro att det kan vara spinn, men som sagt jag tycker att det låter så.
Testa med provado plus, obs att det måste vara den med plus som är speciell så tillvida att den hjälper mot spinn, spraya inte för nära då kan du få frostskador wink.gif
krister
Nellie
Spinn? då skall det väl synas "tjockt" spindelnät, det finns inte, bladen liksom torkar ut och ramlar av.

Påt igen, som de säger här i väst.

Nellie
kristerh
Det behöver inte synas nåt spindelnät för att det finns spinn, inget tjockt lager i allafall, ser du ingen ohyra om du tittar efter ordentligt wink.gif
krister
Emser
Spindelnäten kommer då hela växten är översollad med spinn - det tar ett bra tag innan detta kommer fram. Spinnet brukar ofta sitta på undersidan av bladen och ser ut som 0,5mm stora fästingar, ungefär wink.gif . De lägger ägg i bladcellerna så en omgång med Pyrex-N funkar inte man måste göra det igen med ca. 1 vecka emellan tills symptomen försvunnit! sleep.gif .
OM du har hittat spinn ta och vrålkolla de andra krukorna runt om den smittade för det sprider sig som en löpeld... sleep.gif även blommor i andra rum kan du ta och kolla - jag fick spin i hela min lägenhet förra året och jag flyttade inte omkring mina blommor, de spred sig iaf. mad.gif
andreas i uppsala
menar du afrikansk blå lilja(agapanthus) och planterade du ut den på friland?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon