Lotta
Ska anlägga en stor surjordsrabatt med klätterhortensior, men vad ska jag ha runt dem??? Rabatten ligger skuggigt, sol till 10.30 ungefär, zon3-4, nedanför en altan som klätterhortensiorna ska få klättre uppför. Jag är mest intresserad av växter med vackert bladverk, gärna vitbrokigt, helst vita blommor men jag vet inte vilka som klarar/trivs i sur jord. Funderar t ex på funkia, skuggröna, hasselört, vitbrokig vintergörna och ormbunkar, kan någon av dessa tänkas trivas?
Tack! /Lotta
el_fishko
annars är väl hallon surjordsväxter? wub.gif
Kajsa
Dom växterna du räknade upp trivs alla i surjord.
Förslag på blommor som trivs med lågt ph, alla har vita blommor eller finns i vita sorter. Rodgersia, Bergenia " Silberlicht", Bergvallmo, Tolvgudablomma, Fänrikshjärta, Spetsmössa, Astilbe, Vitlysing, Bollviva, Höstsilverax, Myskmadra. Och lite brokiga blad som trivs i surjord, Lungört, Vitbrokig pärlhavre ( randigt gräs ) Revsuga rödbladig, Brokbladigt Älggräs som har vita blommor. Hoppas du har fått lite tips.
annaridell
blåbär... mmm va gott att ha i trädgården smile.gif
Christer i Falköping
Iris ensata och I.laevigiata gillar också surjord. De gillar sol till halvskugga.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon