Full version: Vindtåliga rosor
Sommartorparn
Tänkte sätta en honungsros vid ett äppelträd, men funderar över hur den klarar blåsten. Det är zon 1, lerjord som rosor trivs i, men mycket blåsigt. Kan det funka om jag bygger ett vindskydd vid plantans fot, eller måste den ha skydd hela vägen upp. Finns det någon annan klätterros som skulle funka bättre. Och vad finns det för vindtåliga buskrosor. Tänkte mig en skyddande häck. Det enda jag inte vill ha är vresrosor.
Fenja
Enligt Flora Linnea ska dessa fungera i kustklimat, med bris och vindförhållandena där:

Buskrosor:
Rosa canina
Rosa dumalis
Rosa pimpinellifolia och deras hybrider
’Complicata’
’Moje Hammarberg’
’Roseraie de l’Haÿ’
’Rugspin’

Klätterrosor:
Rosa multiflora och deras hybrider
’Flammentanz’
’Seagull’
’Venusta Pendula’

Mvh
Fenja
Sommartorparn
Tack för tipset! smile.gif
Nu är detta ju inte någon sjötomt utan på den vindpinade slätten. Men kanske är det samma rosor som gäller här?
Jag får med andra ord glömma honongsrosen.... sad.gif och apotekarrosen sad.gif
Tjosan
Ops... Är de känsliga för vind oxå huh.gif tongue.gif

Jag köpte o planterade Rosa mme plantier i år.. Bor på en ö... Jag får väl se hur det går då biggrin.gif
Hannele
CITAT (Sommartorparn @ 24-06-2004, 23:59)
Det enda jag inte vill ha är vresrosor.
wub.gif Som doftar så gott och har så fina nypon!

Sommartorparn
Hmmm,
Jag menade närmast den vanliga sorten (röd eller vit) som man ser förvildad i sandiga områden invid havet. Där passar den utmärkt, men i en "gammeldags" trädgård mitt i odlingslandskapet tycker jag den är malplacerad. Smaksak, förstås. Dessutom sägs den sprida sig ganska ohämmat.

Är det någon som vet om rugosa hybriderna är lika vindtåliga som de den ursprungliga sorten? Är dom lika benägna att sprida sig?
Hannele
CITAT (Sommartorparn @ 26-06-2004, 10:07)
Är det någon som vet om rugosa hybriderna är lika vindtåliga som de den ursprungliga sorten? Är dom lika benägna att sprida sig?

Våra tre Rosa rugosa 'Hansa' har stått där över tio år,
i Västkustens höststormar, jag har aldrig ens klippt dem:



Rosa rugosa 'Alba' vit enkel
Rosa rugosa 'Schneezwerg' vit dubbel
Rosa rugosa 'Hansa' röd dubbel

Fler Rugosa-hybrider; Hunter, Roserai de l´Hay, Blanc Double de Coubert, Agnes,
Red-, Pink- och White Grootendorst, Thérèse Bugnet, Jens Munk, Martin Frobisher...
Sommartorparn
Yippee, jag kan plantera honungsros som jag hade tänkt! Fick just svar på mitt mail till Roskraft att honungsrosen mycket väl klarar av den skånska blåsten! smile.gif
Vad det nu blir för rosbuskar återstår att se. Kanske helt enkelt några vanliga vildrosor. Så vackra dom är när dom blommar nu in naturen!
Hannele
CITAT (Sommartorparn @ 29-06-2004, 10:39)
Yippee, jag kan plantera honungsros som jag hade tänkt!

Ja, har både Rosa helenae 'Lykkefund' och Rosa helenae 'Hybrida',
den ena med gul/vita knoppar, den andra med rosa/vita knoppar nu.
Sommartorparn
Vilken av dem tycker du mest om?
Jag hade tänkt mig Helenae, men Lykkefunds taggfrihet lockar lite. På de bilder jag har sett har det varit svårt att se om de skiljer sig i blommorna och övrigt utseende. Är det någon skillnad?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon