Eva Swahn
Måste murgrönan ha "fast" underlag att klättra på? Eller kan den klättra på armeringsjärn?

Läste i en bok ("Nya trädgårdsboken" i 2 band, utgiven av Det Bästas förlag 1968, hittad på loppis för 40 kr) att sugrötterna är till för att ge näring åt murgrönan när den är ung. Då är ju inte spaljé inte mycket att ha i den vägen.

Jag har planerat att ha murgröna som klättrar i spaljé som insynsskydd och då funkar det ju inte. Måste klättrare vara av "kaprifoltyp" = lian, för att trivas i spaljé? Är det då en principskillnad på klättrare: vildvin som klättrar med klängen och rådhudvin med häftskivor, klematis med bladskaft, rosor med hjälp av sina taggar. Alltså de som "klistrar" sig på underlaget, som murgröna och rådhusvin, måste deras underlag vara "fast".

Jag vill inte ha växter som växer direkt på husmurar, anser inte det är bra för huset.

Dum fråga?
Anders zon III
Visst kan man ha murgröna i spalje också. Vanligt som uterumsavskiljare på uteserveringar!
Man kan behöva hjälpa den på traven ibland med att trä in den i spaljén om revor hänger löst.
Cilla
Ja, de gillar fast underlag men de kan växa som marktäckare också. En murgröneplanta kan bli 400 år gammal. Det är köld som knäckt de stora, gamla murgrönorna i Sverige. Frågan är om det är klokt att låta dem klättra på armeringsjärn - de blir ju så attans kalla på vintern.


Träden verkar klara deras sugkoppar bra. Invid unga träd skulle jag inte plantera murgröna dock.


När murgrönan börjar bli så här fin (nedan) kan de skugga så mycket att grenarna dör. Vill man ha trädets grenar kvar får man leda murgrönan någon annan stans än där det växer blad, eller klippa den. Men att en murgröna kan omfamna och mer eller mindre skuggkväva ett träd är en rätt häftig syn det också. David och Goliat!


Om man inte har ett hus som klarar murgrönan, kanske man ska stärka upp det med t ex en stenmur tongue.gif.


Hela växten är giftig förresten; blom, bär och blad. Användes förr inom medicinen.

Lätt att föröka med sticklingar säger de som provat. En av de härdigare sorterna heter Baltica som ska klara zon 3.
Eva i Skåne
Vilka maffiga bilder Cilla.
Jag har sett ut några ställen där jag kommer råka få med mig några sticklingar när jag går förbi. wub.gif Jag väntar nog någon månad till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon