Full version: Klippa ner rosor :(
anna.
Jag har jättefina rosor som växer på en rosbåge, de som planterade rosorna förstod nog inte hur tunga rosorna skulle bli för bågen är gjord av tjock metalltråd och är nu bortom all räddning. Jag har nu införskaffat en ny båge av trä, som jag tänkte sätta dit när rosorna har blommat över. För att kunna få bort den gamla bågen och sätta dit den nya måste jag klippa ner rosorna rätt rejält ( sad.gif ), och frågan är nu hur man gör detta på skonsammast möjliga vis. Som jag har förstått det tål rosor ganska hård beskärning, men hur hård? När ska man klippa dem och på vilket sätt? Ska man skydda rosorna extra under vintern, och i så fall hur? Hur lång tid kan det tänkas ta för dem att växa upp igen? Bågen är ca 2-2,5m hög, och rosorna brukar vara bra på att skicka iväg långa spön.

Här ser ni hur bågen har böjts:



...och här ser ni hur rosorna ser ut just nu: wub.gif

Fenja
Oj, vilka vackra rosor!! Normalt klipper du rosor på våren, när björken har "musöron". Skickar upp denna fråga, så kan någon kunnigare ge dig råd om klippning nu.
Mvh
Fenja
Sulan
Hej Anna!
Anledningen till att man inte ska klippa ner rosor förrän på våren är för att det inte ska komma ner fukt i "stumparna" som kan frysa och ha ihjäl rötterna. Din ros är ju sagolikt vacker så den ska du vara rädd om. Är det en eller flera plantor? Om det är flera plantor skulle jag klippa ner det mesta men spara åtminstone en planta intakt på vardera sidan av bågen. Den gamla bågen kan du ju klippa sönder med en bultsax eller nån rejälare tång och sedan trassla ut stjälkarna. Mina gamla härliga rosa rosor klippte sambon ner i november (när han var på jäkligt dåligt humör) och de klarade en sur och isig västkustvinter galant. Men de var rotäkta och det vet jag inte om dina är?
Normal nedklippning (på våren) av klätterrosor är väl annars en tredjedel - om jag inte minns fel.

Sulan
anna.
Det är svårt att se hur många plantor det är, det ligger stora rotknölar ovanpå marken som stjälkarna växer upp ur. Hur vet man om rosorna är rotäkta, och vad är skillnaden? De var ju som sagt redan planterade och rejält uppvuxna när jag flyttade in.

Såhär ser det ut vid rötterna i alla fall (det är lite svårt att se på bilden så jag har ritat lite):



Vad dumt att jag inte frågade om det här redan i våras, jag har gått hela försommaren nu och tänkt att vad härligt det blir med en till jätteblomning innan rosorna måste "börja om" efter hösten.. wink.gif Kan man inte täcka stumparna inför vintern på något sätt, så man minskar risken för förfrysning? Annars så kanske jag väntar tills nästa vår, jag vill ju absolut inte förlora dem...
Åsa, mälardalen zon 2
Ofta klarar rosor en nedklippning men beskärningstiden är som tidigare sagts när björken har musöron. Sedan är också frågan om rosen blommar på ettårsskott(ofta remonterande rosor som blommar under hela säsongen) eller äldre växtdelar (blommar ofta under en kortare tid i juni-juli). Är det en ros som blommar på äldre växtdelar så brukar blomningen utebli under första växtsäsongen efter en hård beskärning.

Många rosor okuleras vilket innebär att man tar en grundstam (ofta R. multiflora eller R. canina) och så sätter man fast ett öga från den ädla rosen man vill ha. okuleringsstället planteras sedan åtminstone 10-15cm under markytan. Fryser den ädla delen ner så händer det ofta att grundstammen sätter fart och skjuter upp skott och man får då en helt annan ros.

Här är en bild på knopparna hos min klätterros Flammentanz som blommar på äldre ved.
anna.
Ojdå, det låter ju inte bra, jag vill ju inte att det ska komma en helt annan ros nästa vår wink.gif. Din ros liknar min Åsa, men det är förmodligen inte samma eftersom det finns hur många sorter som helst. Jättefin! wub.gif

Så tipset är att spara så mycket jag bara kan av rosorna, och att klippa nästa vår i stället? Jag måste byta ut bågen i år annars blir brf-styrelsen vansinniga på mig (de har redan gjort klart att de har all rätt i världen att klippa ner hela min trädgård och göra gräsmatta av den om de tycker att jag inte sköter den...). Det blir till att ta på sig nån sorts skyddsdräkt så man kan trassla ut stjälkarna utan att själv gå åt på kuppen, rosorna är ju jättestora, men det får det väl vara värt laugh.gif
Sommartorparn
Jag skulle klippa ned dem sent i höst när rosen har gått i vintervila, men klippa kanske en meter upp från marken, så att det finns kvar tillräckligt mycket för frosten att ta av. Klipper du tidigare så hinner roser producera massor av nya skott som kanske inte hinner mogna av inför vintern. Sedan snyggar du till det hela på våren.

Jag har en undring om hur man sedan får den att bli hög igen. Jag har en röd ros, som jag misstänker är Flammentanz, men sedan jag klippte ned och flyttade den för 10 år sedan har den aldrig fått någon höjd. Blir bara buskigare och buskigare....... Inte snygg som buske för stjälkarna är för veka för att bära upp mängden blommor. Allting bara lägger sig ned. Jag brukar beskära varje vår enligt principen för klängrosor, som jag läst mig till, dvs. att ta bort dött och fult samt korta in de nya skotten.
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns inte bara en beskärningsprincip för kläng/klätterrosor det finn olika sätt att beskära olika typer av rosor.

Min Flammentanz växer som sjutton både på höjden och bredden det enda jag klipper bort är det som är sjukt, trasigt, dött eller fult vilket inte brukar vara så mycket + någon gång ibland gallrar jag ur ett par gamla grova grenar. +Jag binder upp den vid en spalje för att grenarna ska hålla sig uppe.
Och min Flammentanz som planterades av de förra ägarna är planterad i dräneringsgruset invid husväggen så det är inte det allra bästa stället egentligen.


anna. det kan nog hända att det är Flammentanz du har, den brukar vara mycket vanlig och verkar ingå i det standardsortiment som de flesta trädgårdsbutiker har.
Sommartorparn
Tack Åsa för snabbt svar.
Problemet är att min eventuella Flammentanz aldrig blir tillräckligt hög för att komma i närheten av väggen och spaljén. Rosen står ca 1 meter ut från väggen eftersom jag numera har en dränering mellan rosen och huset. Men för en klätterros ska det väl inte vara något avstånd omöjligt att överbrygga? Något tips för att få den att växa på höjd och inte bara bredd?
kerstin z5-6
Klipp sönder spajen med en butsax o trimma om rosen -den är för fin för att klippas ner !

Flammentanz är inte så enkel som många påstår att den är , fryser den ner blommar den dåligt ..
jag rek Quadra -kanadensisk klätterros eller William baffin
Quadra remonterar dessutom
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon