Full version: istället för buxbom
-asno-
Har sett en så fin rabatt med en buxbomhäck lågt klippt runt om. Bor i zon 7 så det är inte att tänka på, men vet någon om nåt annat som kan gå istället? Det ska bli ca 20 cm högt och inte alltför yvigt och brett. Vintergrönt är inte heller nödvändigt men skulle vara kul.

/Åsa
Hannele
Lingon...? Vintergrönt.
-asno-
Tack för svaret. Kanske låg det "för nära" för att kommas på biggrin.gif Bor dessutom i riktigt ligonland. Kan man gräva upp lingonris eller måste det köpas för att bli bra?

/Åsa
Betty
Lingon är en surjordsväxt som trivs vid ett pH mellan 4 och 5,5. Jorden bör vara mullrik, lucker och valdränerad med god tillgång till fukt. Blanda den befintliga jorden med naturell torv i riklig mängd, och gärna kompost och sand dessutom.
wolkenkrabber
asno.... det är inte zon 7 här... det är zon 5 - zon 6 på växtvaruhuset har dom haft buxommar ute men en såg lite misshandlat ut kanse den tog fel eller nått, jag tycker att du borde testa kane med någon låg thuja du kan klippa?
-asno-
Jo, jag vet att jag har en annan zon här på balkongen i lugnvik laugh.gif
Men sommarstugan där jag har min tomt ligger mot bräckehållet och ganska utsatt, så man får nog tänka positivt för att ens få till zon 6 där tyvärr.

/Åsa
Betty
Buxus sempvivens 'Polar' ska vara härdig till åtminstone zon 5.
AgnesC
Dvärgliguster som fäller bladen på vintern är härdig, men vet ej till vilken zon. Finns en E-sort, heter Lodense som är fin. Den kan man klippa till en liten låg tät häck.
Betty
Har läst att dvärgligustern bara är härdig till zon 4...
Häckoxbär går också att beskära hårt, härdig till zon 6.
Hannele
CITAT (asno @ 29-06-2004, 11:43)
Kan man gräva upp lingonris eller måste det köpas för att bli bra?
/Åsa

Jag fick några vilda lingonris av min mor, de har spritt sej över torven
och har blommat för första gången i år!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon