Full version: Flytta äppelträd?
Lilla K
Vi ska bygga ut vårt hus, och det blir toppen, men idag var byggkillarna här och bekräftade det jag misstänkt, vårt äppelträd kan inte stå kvar :-(

Kan man flytta äppelträd? Och vad kostar det (om man inte gör det själv - går det??) Antar att tidig höst är bäst (mitt i skörden!). Trädet är säkert 20 år gammalt, med underbart goda äpplen. Har varit hos två pomologer som inte kan artbestämma det, utan tror det är någon lokal korsning. Alltså omöjligt att ersätta. Någon som har tips eller råd?


Kerstin i Stuvsta, zon II
Åsa, mälardalen zon 2
Det är alltid värt at testa en flytt ifall man gillar trädet. Bästa tiden att flytta är när trädet är i vila (=utan blad) alltså ganska sent på hösten eller mycket tidigt på våren.


Känner du någon som är bra på att ympa så skörda ympris sent på hösten som kylförvaras eller jordslås, detta ympris kan användas till att bevara sorten som säkerhet ifall något skulle gå snett med flytten.
Cilla
För att ge ett så pass gammalt fruktträd störst chans bör det rotbeskäras på sensommaren innan flytt på våren.

Här och här finns detta beskrivet tidigare.
Lilla K
Åh, tack så mycket för tipsen! Vi vet ännu inte när bygget ska sättas igång. Vi hoppas att det kan komma igång redan i september (eftersom vi längtar efter vårt nya kök) men för äppelträdets del vore det ju bättre om det blev i vår... Frågan är ju, om man kan rotbeskära redan nu om det blir flytt i höst?
Jag känner inte någon som kan ympa, fast man kanske kan fråga grannen. Och man måste ju ha nånstans att sätta ympkvisten.

Ja, vi får fundera vidare, och hitta ett bra ställe att flytta trädet till - det är nog lite för mager jord uppe i backen, och gräsmattan är lite liten för ett fruktträd till.

Kerstin i Stuvsta zon II
Cilla
Hej Kerstin,

Jag tror inte det gör så stor skillnad med rotbeskärning nu om trädet ska flyttas redan i höst, men lite gör det nog.

Du kan göra en rotbeskärning som syftar till att få nya näringsupptagande finrötter i en så stor klump som ni kommer att flytta:

Gräv ett smalt dike runt trädet som gör att rotklumpen blir lika stor som ni sedan kan flytta. Om ni ska bygga finns det kanske maskiner som ni kan gräva och flytta trädet med och då kan det bli en rätt stor klump. Ska man flytta trädet med mankraft välter man det sedan på en stor skiva eller pressening för att dra det till rätt ställe.

Gräv diket snett in mot centrum, under stammen så långt ni orkar. Kan man frigöra hela trädets rotkrona är det bra. Gå efter med skarp såg och sekatör efter rotbeskärningen och gör fina snitt (detta är viktigt, annars får man rotröta).

Fyll diket med kompost och mullrik, lätt jord. Håll vattnat under sommaren till dess trädet ska flyttas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon