Full version: Kalla i kruka
essla
Hej!

Jag har lanterat en Kalla i en kruka som jag har på altan.. igår slog mig tanken på hur man får den att överleva vintern.... så om det är någon som har lite tipps att dela med sig av är jag tacksam

Mvh Essla!
eml
Jag tar in hela krukan med Kallor i och förvarar den svalt (8-10gr) och mörkt i garaget över vintern (låter knölarna ligga kvar i jorden) utan att vattna. På våren planteras de i ny jord, vattnas och ställs ljust.
essla
Hej!

Tack för svar! Men ska jag verkligen inte vattna....? Och hur gör du med gamla blomblad? Tar du bort de när de vissnat ner eller?

Mvh Essla!
eml
Bladen brukar gulna och dö ned när det blir kallare på hösten så jag tar bort det som finns ovan jord när det vissnat. Eftersom knölarna ligger kvar i jorden så har de ju ett skydd mot uttorkning under vintern och jag är mer rädd för att jorden är för blöt under vintervilan så att knölarna ruttnar (sätt gärna krukan under tak på hösten så att den inte utsätts för regn utan jorden kan torka upp lite)...
Vad gäller ingen vattning: tänk på hur bra Kannor och Dahlia-knölar klarar sig utan vattning på vintern smile.gif.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon