Full version: Spikklubba?!
catlin
Fick frön av svärmor däribland spikklubba som jag nu planterade om i större krukor. Hade en vän här på besök som sa att "såna där odlar väl narkomaner" ?! Är det nån typ av haschplanta??

Tyckte det var en väldigt frän doft fastän dom nästan nyss kommit upp ur jorden...

*orolig*
kerstin z5-6
nej , men frön o plantan är giftiga ..som vanliga Änglatrumpeter fö också är
framkallar hallucinationer bla om de äts
catlin
Usch..ja gick ut o slängde dom efter att ha läst massa på nätet. Hoppas det inte är farligt att ha den där stickande doften i nosen??? sad.gif

Är såå känslig mot dofter från saker jag vet är giftiga... wacko.gif

Är dom släkt dom två alltså??

Nu blir ja orolig att dom ska börja växa i komposten oxå sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Väldigt många växter som hör till potatissläktet är giftiga men förgiftningsfall är mycket ovanliga om man nu inte medvetet förtärt delar av växten. Även blomstertobak, potatisblast, tomatplantor mm. är giftiga så inte måste man slänga växter för att de är giftiga.

Spikklubbor går bra att odla ex. i rabatter, grönsaksland mm. giftet smittar inte andra växter.
Gurkan
Nä, belladonna är inte olaglig men absolut inte att rekomendera för narkotiska syften även om effekten är jämförbar med flera olagliga narkotika. Det är nästan omöjligt att dosera för en lekman och överdos kan leda till psykos eller döden. Den är inte på nåt sätt släkt med cannabis sativa (vad är en haschplanta ??) utan tillhör solanaceae släktet precis som spikklubba och änglatrumpet.

Här är lite info om dess giftighet (på engelska) :
Belladonna
catlin
Ja du..en haschplanta... hm... tänkte nog på hampa eller nåt liknande.. tongue.gif

Den luktade iaf så illa så den får ligga kvar o ruttna på komposten mad.gif
Gurkan
Låter bra, spela lite musik vid komposten så kan maskarna ha rave-party med allt knarket. smile.gif

Vad var det som luktade så mycket? Plantan eller blommorna ?

Tror inte lukten ska vara farlig men jag har läst att kraftig doftande änglatrumpeter kan framkalla välbefinnandekänslor och milda hallucinationer så viss effekt kanske finns.
catlin
Det va dom pyttesmå plantorna som luktade...inga blommor där inte. O inte ska dom få några heller. Dom kan ha sitt raveparty o sen tyna bort biggrin.gif

Men säg nu inte att jag kan bli påverkad av att ha känt lukten av dom jättesmå bladen..även fast dom luktade fränt?? blink.gif
eml
Många blommors doft framkallar väl välbefinnandekänslor tongue.gif smile.gif smile.gif
och milda hallucinationer där man ser nästa års frösådd blomma storartat framför sig biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif ...

... och merbegärkänslor för den delen också... wub.gif wub.gif wub.gif
Gurkan
eml : du har såklart helt rätt. wub.gif

catlin : om du inte mår dåligt eller ens kännt nåt så är det nog ingen större fara. wink.gif
catlin
Nä..har gått över nu. Har tyvärr panikångest och är som sagt extra känslig mot sådana där farliga saker unsure.gif
wolkenkrabber
spiklubbor är onte farligt att olda, det du kännt doften av är antagligten växtfaste, plantorna är täckta av små hår som lätt går av och ge avger det en doft jag skulle inte ha kastat dom om jag var du, dom blommar underbart ch fröställningarna är rejält fina smile.gif kanske dom täxtertill sig på komposten?
netaave
Vad synd att du slängde den, jag har en som gett mig mycken glädje översållad av de mest underbara blommor som doftar fantastiskt.
SpituLzD
Det finns blomaffärer i Sverige som inriktar sig speciellt på änglatrumpet, datura, spikklubba. Jo det är giftväxter som kan användas i narkotika syfte. Dom ger väldigt starka hallucinationer starkare än LSD. Varför den inte är så populär bland ''knarkarna'' är för att den är väldigt svår att dosera och man måste vara väldigt försiktig med den om man ska flyga iväg med den. Dumt att du slängde den det är en fin blomma. sad.gif
Majvor

Spikklubba2.jpg

En helt underbar blomma!
officinalis
Vad är det där för variant? Det är i alla fall ingen vanliga Datura stramonium.

Spikklubborna är mäktiga och vackra. Vet inte om man ska betrakta dem som "Narkotiska" riktigt, även fast de har används i vissa kulturer i rusgivande syften och att det inte är den första växten man ska äta. Spikklubban är dessutom rätt farlig att pyssla med och jag tycker inte att man på något vis kan jämföra den med en kemikalie som LSD. Dom har inte ens samma rusgivande effekter.

Spikklubban innehåller flera viktiga medicinska alkaloider, t.ex. Atropin, Hyoscyamin och Skopalamin. Dessa kan användas i ett flertal olika syften och vad jag hört så odlas fortfarande potatisväxterna Bolmört och Spikklubba för framställning av dessa, och säkerligen flera också.

Visste ni föressten att en väldigt vanlig trädgårdsväxt är en av Skandiaviens absolut giftigaste växter och att även den har används i olika narkotiska blandningar?
(Jag pratar om Stormhatt)
embees
CITAT (Majvor @ 09-04-2009, 14:40) *

Spikklubba2.jpg

En helt underbar blomma!


Vilken häftig spikklubba!!
Var har du fått tag i frön till den? Eller är den köpt som planta?
pollenper
CITAT (officinalis @ 11-04-2009, 11:27) *
Visste ni föressten att en väldigt vanlig trädgårdsväxt är en av Skandiaviens absolut giftigaste växter och att även den har används i olika narkotiska blandningar?
(Jag pratar om Stormhatt)


Stormhatten är inte så giftig, den käkade min dotter som första fast föda, och på giftinformationen blev dom inte speciellt upprörda.

Vad som inte är att leka med, däremot är liljekonvaljen, fast den kanske inte räknas som trädgårdsblomma.
skånepåg
CITAT (embees @ 11-04-2009, 15:37) *
Vilken häftig spikklubba!!
Var har du fått tag i frön till den? Eller är den köpt som planta?


Ja vilken snygg blomma, vill oxå ha fröer biggrin.gif
officinalis
CITAT (pollenper @ 22-04-2009, 14:48) *
Stormhatten är inte så giftig, den käkade min dotter som första fast föda, och på giftinformationen blev dom inte speciellt upprörda.

Vad som inte är att leka med, däremot är liljekonvaljen, fast den kanske inte räknas som trädgårdsblomma.

Liljekonvaljen är också giftig, precis som Stromhatten, men det kan självklart skilja sig mellan olika fenotyper

CITAT
Äkta stormhatt är mycket giftig. Speciellt frön och rot innehåller bl a akonitin. Allvarliga förgiftningar och även dödsfall har inträffat vid medicinsk användning och vid förväxling med ätliga rötter. Förgiftningar genom olyckshändelse hos barn är dock ovanliga.
Nordisk stormhatt innehåller också akonitinliknande ämnen.

Källa: Giftinformationscentralen
RitRat
Spikklubba är en av mina favoritväxter jag älskar formen och färgen på blommorna. Den är absolut inte olaglig, men alla delar av växten är giftiga. Giftighet är inte alls ovanligt bland odlade eller vilda växter, så man ska inte vara orolig. Vem skulle få för sig att äta den?
Här en härlig bild som jag hittade på nätet:
http://image52.webshots.com/52/9/96/78/278...32EWFOfq_fs.jpg
Red Top
Kuriosa:

Spikklubban är en av de örter som kallas häxörter.

För att få en bra färd till Blåkulla ska häxan smörja kvasten med salva från sitt smörjhorn. Idag avbildas en kaffekittel istället för smörjhornet. I salvan ingår växter med narkotisk effekt, vilket kan förklara häxornas påstådda upplevelser. De växter det kan handla om är bolmört, belladonna, besksöta och spikklubba.

Spikklubban användes även av indianernas medicinmän för att kunna flyga.
officinalis
Visst har Spikklubban används i riter, bland annat i Mexiko och sen har det även påståtts att den ingått i olika flygsalverecept under medeltiden i Europa.

Om jag förstått det rätt så används Spikklubban faktiskt fortfarande för att framkalla deliriska tillstånd (är rätt övertygad om att i kulturer där den används inte klassificieras tillståndet som ett delerium riktigt men). Det är tropanalkaloiderna i växten som ger dessa effekter.

Jag är ställer mig dock lite tveksam till hur pass faktabaserad information om häxsalvorna är. Jag tror tyvärr att de gamla skrifterna (som mycket av modern litteratur också baserar sig på) är alldeles för förvridna och omskrivna för att demonisera häxeriet. Jag tycker att alla äldre illustrationer har en ganska tydlig kristen prägel, vilket talar för detta. Så exakt vilka växter som har används och hur de har används råder det rätt mycket osäkerhet omkring.
Det är dock inte helt orimligt med tanke på hur mycket svårhanterliga växter människan faktiskt har stoppat i sig och att primtiva kulturer ofta tycks ha en god kunskap om örterna och dess användning.

För övrigt är många växter i potatisväxtfamiljen (däribland Bolmört och Spikklubba) bra producenter av hyoscyamin, atropin och skopolamin. Ämnen som fortfarande används inom sjukvården för olika ändamål.
Majvor
Jag köper spikklubban som färdig planta, vanligtvis på Slottsträdgården i Ulriksdal, utanför Sthlm. Kan inte motstå den! Årets variant är gul men blir nog inte alls lika vacker som den på bilden. Vet inte vad den hette mer.
officinalis
Härligt. Vad är det för art?
Mina mexikanska spikklubbor (Datura inoxia) börjar sätta blomknoppar nu. Dom sattes tyvärr ut lite för tidigt och känns inte som dom kommit igång ordentligt.
Ålgryte
Hur vet jag om min stora växt är en spikklubba eller änglatrumpet??
Båda är ju giftiga, eller hur?
MariaS
CITAT (Ålgryte @ 16-07-2009, 22:57) *
Hur vet jag om min stora växt är en spikklubba eller änglatrumpet??
Båda är ju giftiga, eller hur?

Änglatrumpeter har hängande blommor och heter Brugmansia. Spikklubbor har upprättstående blommor och heter Datura. Änglatrumpetens knoppar är lite vridna, medans spikklubbans liknar mer... just det, en spikklubba.
Ålgryte
Men den har aldrig blommat eller ens satt knopp confused.gif
Växten är ca 195 cm hög och bladen ser ut så här
[attachment=38462:V_ren_2009_098.jpg]
Läste att den ska ha maaaaassor med gödning - helst planteras i gödsel för att blomma. Ska pröva det nästa år.
MariaS
Nja, med den höjden satsar jag nog på att det är en ängel. Även bladstorleken tyder på det. Den kommer inte att sätta knopp, förrän en gren bildar ett y. Den delar sig helt enkelt. Ibland har det hänt att man har klippt bort dessa yn, vilket då gör att det inte bildas knoppar.
Eva 33c
CITAT (MariaS @ 16-07-2009, 23:12) *
Änglatrumpetens knoppar är lite vridna, medans spikklubbans liknar mer... just det, en spikklubba.

Hm, inte är det väl knoppen som liknar en spikklubba utan frökapseln?
MariaS
CITAT (Eva 33c @ 17-07-2009, 22:57) *
Hm, inte är det väl knoppen som liknar en spikklubba utan frökapseln?

Ja den med, men jag tycker allt att knoppen liknar en klubba den med. I alla fall i jämförelse med änglarna.
Eva 33c
OK, det har jag aldrig tänkt på. smile.gif
Oros
Jo visst är den fin med sina spikklubbor. Änglatrumpet, belladonna och bolmört och också fina men giftiga smile.gif
Har de hemma men som sagt, vem skulle få för sig att äta de innocent.gif rolleyes.gif
Amaryllis
snacka om att väcka gamla trådar till liv igen giggle.gif
RitRat
CITAT (SpituLzD @ 19-03-2009, 21:13) *


Det var mycket frågor om vad den här sorten heter. Månne om den här ändå är dubbel Datura Metel, sorten Blackcurrant Swirl, även om kronbladen verkar lite mer krusiga än på den vanliga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon