Full version: Omslag för ond fot
pepparmynta
Är det några här som vet vad jag ska göra för att lugna ner en kraftigt irriterad sena & senskida i fotens undersida?

Har kontakt med såväl ortoped som sjukgymnast, har bytt skor för att ändra belastningen, går med krycka för att att belasta båda fötterna så jämnt som möjligt.
Jag har gått på Voltaren i 1,5 månad (mot inflammation & värk)
Man kan få injektioner i senskidan, men endast som en sista utväg.

Har fått veta att det här kan ta lååång tid att läka helt, och det stämmer nog det!

Vad jag skulle vilja pröva är omslag med örter eller så, som kan hjälpa till med att minska inflammationen. (Men som inte i onödan irriterar huden)
Gurkan
Jag masserar ibland mina onda leder med lavendelolja, den ökar cirkulationen och det är väl alltid bra när man ska bekämpa en infektion.

Dessutom är det bara bra för huden så det behöver du inte oroa dig för. Oljan finns hos hälsokostaffären.
Fenja
I vissa Hälsokostbutiker (och på nätet) kan du köpa Maria Trebens Svenskdroppar, de är suveräna som omslag mor värk och infektioner. Du genomfuktar en rejäl bomullstuss (så stor som behövs för att täcka det onda området) och tejpar fast den. Täck sedan med tät plast över hela bomullen och tejpa fast den med. Bytes varje dygn. Jag använder det mot min handledsreumatism med stor framgång!! Grannen "reparerade" en inflammerad hälsena på två dygn. Det fungerar jättebra och är användbart på många andra sätt med.
Mvh
Fenja
Mocca
Det bästa du kan använda är vallörtsrot till ett sådant här problem. Svenskdroppar är bra, men endast om du får tag i den tyska varianten. Den svenska har inte mycket läkekraft, tyvärr.

Vill du ha info om hur du ska använda vallörtsroten kan du skicka ett pm.
Fenja
Maria Trebens Svenskdroppar ÄR den tyska varianten...
Mvh
Fenja
Mocca
Ja det är det, men den säljs inte i Sverige
Fenja
Crearome säljer örterna (enligt Maria Trebens recept) så det är bara att tillsätta brännvin!! Men det finns svenska nätföretag som säljer dem bruksklara har jag sett... minns inte var nu förstås! Sök på svenkdroppar, det var så jag hittade dem i alla fall!
Mvh
Fenja
Mocca
Det är inte det ursprungliga receptet. Det har utelämnats örter pga att de inte får säljas i Sverige. Det har varit så de sista 8-10 åren.
Fenja
Ja, ja du vet säkert bäst!!
Mvh
Fenja

Svensk företag som säljer tyskimporterade svenskdroppar Här är en länk i alla fall!!
Copycat
--
Mocca
Jo det spelar stor roll vad som finns i de olika "preparaten". Varje ört fyller sin funktion och tar du då bort någon så får du inte den effekten som du skulle haft. Örterna samarbetar nämligen och hennes (Trebens) recept är unikt.

De svenskdropparna som du hänvisar till Fenja följer inte Trebens recept och är alltså inte Trebens svenskdroppar.
Copycat
--
Fenja
Ja, Copycat vi får sluta inbilla oss att de här preparaten vi köper som Maria Trebens originalrecept hjälper. Det är ju helt klart att alla företagen ägnar sig åt falsk marknadsföring... Vilket företag vill inte gå en vända i marknadsdomstolen?!!
Mvh
Fenja
pepparmynta
Jättebra, tack rolleyes.gif!

Jag tror att både cirkulationsbefrämjande och inflammationsshämmande är till stor nytta.
Två av varianterna kan man kanske fixa från den egna jordplätten (vallört & lavendel) får kolla det!
Jag har sparat länken om svenskdroppar.
Copycat
--
Mocca
Jag har inte påstått att de svenskdropparna som säljs i Sverige inte fungerar, som tex på din värk. Men de är fortfarande inte hennes recept. Det är bara att jämföra recepten.

Har du använt hennes unika recept, märker du dessutom en stor skillnad i effekten. Det märks faktiskt redan när du har satt dom i sprit och väntar på att de ska bli färdiga.

Fenja, vad det gäller ditt resonemang om MD, så är det så här att Svenskdroppar inte är ett patenterat namn, därför kan man inte heller kalla det falsk marknadsföring.

Som sagts tidigare, så är de ämnen som är borttagna, förbjudna att säljas i Sverige. Därför togs de svenskdroppar fram som du länkar till.
Fenja
Fortfarande är det falsk marknadsföring att påstå att något är efter ett originalrecept om det inte är det, vare sig varan är patenterad eller inte. Undrar om Crearome vet om det...?
Svenskdroppar enligt Maria Trebens originalrecept, lilla satsen
Mvh
Fenja
Mocca
Enbart för utvärtes bruk. Används vid irriterad hud. (detta är saxat från länken)

Redan här ser du att det är något som inte stämmer. "utvärtes bruk" - originalreceptet är för både invärtes såväl som utvärtes bruk.

"irriterad hud" - ? vad är det? och vad har det med originalreceptet att göra?
Fenja
Jag vet inte varför de skriver så... kanske för att försäkra sig att ingen förgiftar sig?! Jag använder dem som vanliga svenskdroppar och de smakar och luktar som tyska... Men jag ska skriva till Crearome och fråga hur det är, så får jag väl återkomma.
Mvh
Fenja
Mocca
Det ser jag framemot biggrin.gif
myskmadra
Kan inte låta bli att tipsa om "ormsalva". smile.gif
Den finns på apoteket, en tub kostar ca 80 kr och är det enda liniment jag provat som inte luktar så starkt och som aldrig har irriterat min hud - snarare är den läkande. Den är bra om man är mycket öm och knappt tål beröring/ massage. Massagen blir i stället njutbar och man "kommer åt" bättre eller hur jag ska uttrycka mig.
pepparmynta
CITAT (myskmadra @ 18-07-2004, 22:20)
Kan inte låta bli att tipsa om "ormsalva".  :)
Den finns på apoteket, en tub kostar ca 80 kr och är det enda liniment jag provat som inte luktar så starkt och som aldrig har irriterat min hud - snarare är den läkande.

Läggs på minnet!
Christoffer
Kamfersprit har använts i alla tider mot reumatiska smärtor (endast utvärtes alltså) men det luktar inte gott.
Eivor på Väddö
Renfana har jag använt när jag stukat foten. Svullanden gick ner coh det onda försvann. Krossa bladen och lägg dem i en duk el dyl - inte direkt på huden - och linda om där du har ont. Eivor på Väddö
Elisabeth-Västkustkolonisten
Är inte det märkligt att man säljer "svenskdroppar" i Tyskland man inte här.?

Det var en stor diskussion i ett tyskt trädgårdsforum om detta, alla berättade om vad det är bra för. Men jag som bor i Sverige vet inte om det.
I varje Apothek i tyskland kan du köper örter som du sedan tillsätter sprit.

Är det som med Wienerbröd som heter Kopenhagener i Wien?

Elisabeth
Mocca
Ja man kan ju undra varför de svenska myndigheterna ska vara så rädda för naturmedicin. De gör ju allt för att hitta "fel" och biverkningar på dessa. Visst ska det kontrolleras, men det ska också göras med västerländsk medicin. Men den får ju säljas även om den ger så svåra biverkningar att det krävs annan medicin för att ta hand om dessa.....

En av anledningarna till att västerländsk medicin inte vill tro på naturmedel är förmodligen för att då får de inte ut sin "provision" från läkemedelsföretagen. Dessutom kan vem som helst gå ut i naturen och plocka örter, resp odla själv. Så det finns inga "pengar" att tala om. Pengar har makt, även då det inte skulle vara så i dessa sammanhang. "Kloka gubbar och kloka gummor" tog aldrig betalt för att de hjälpte människor förr, och så är det till viss del fortfarande. Men det är alltid någon som ser med "dollarögon" på allt.

Tyskland har en helt annan öppenhet mot naturmediciner och har ett antal välrenommerade kliniker t o m.

Svenskdroppar säljs i Sverige, men fattas ämnen från det ursprungliga receptet pga att den kombinationen inte får säljas i Sverige. Därför är inte den svensksålda varianter så effektiv som originalreceptet. Det är synd, för det är ett mycket bra naturmedel.

Sägnen säger att det var en svensk läkare Med Dr Rektor Samst som tog fram receptet en gång. Detta ska ha hittats efter hans död. Han sägs ha dött i en ridolycka 104 år gammal.
Fenja
Mocca! Jag har alldeles glömt bort detta. Men jag kollade med Crearome och de säger att: Tidigare var de förbjudna att tillsätta kamfer, men detta är tillåtet igen och därmed är det Maria Trebens originalrecept. Skälet till att det står för utvärtesbruk är att det är förbjudet att sälja och marknadsföra elixiret med alkohol i...
Mvh
Fenja
Christoffer
Vad är det i Svenskdroppar som skulle vara så farligt då?
Mocca
Fenja.....apoteken säljer kampherolja, så det snacket köper jag inte. Kampher är heller inte listat som "förbjudet" ämne. Tyvärr skriver inte Crearome ut vad deras Schweden bitter innehåller, dåligt tycker jag.

Om de har angivit till dig att anledningen till att det står för "utvärtes bruk" är för att det är förbjudet att sälja och marknadsföra elixir med alkohol i så berättar det bara att de inte har en aning om vad de talar om!! Skandal att sådana människor utger sig för att vara kunniga i naturmedelslära!!! Inte undra på att så många anklagar oss som håller på med örter och naturmedel för att vara kvacksalvare. Det finns alldeles för många som inte har den jotaste aning om vad de talar om. Förlåt, men jag blir arg när jag upptäcker att människor utger sig för att vara kunniga och t o m håller kurser i ämnet, när de i själva verket är totalt ute och cyklar, i alla fall i detta fallet.

Det är nämligen så att inget av alkoholen finns kvar i svenskdropparna efter avsilningen. Däremot finns det i örterna (som silas bort). Men det är klart, man kan ju alltid tugga på dem om man är dum nog för det......

Christoffer

Det finns inget i svenskdroppar som är farligt, såvida det inte är ett ämne som ingår i receptet som man är allergisk mot. Det är ett fantastiskt bra naturmedel både som förebyggande och vid akutfall. Problemet är, att det i Sverige säljs svenskdroppar som är verksamma, men inte så bra som de som säljs i Tyskland t ex. De i Tyskland följer originalreceptet och kan inte köpas "färdiga" utan du måste själv "sätta dem". De är utmärkta både för invärtes och utvärtes bruk och kan som sagts även användas av f d alkoholister utan risk för återfall.
*Laika*
Jag fatar inte vad det är att tjafsa om, huvudsaken är väl att dropparna funkar? Det verkar vara flera som testat, o varit nöjda. Ska det inte finnas en tråd på odla som klarar sig ifrån halv världskrig. Det blir inte bättre bara för att två sitter o TROR att dom vet det rätta svaret. Funkar dropparna, så låt det vara med det då.
Mvh. Laika
Christoffer
Vad är receptet på "Svenska droppar"? Eller de tyska?
Fenja
Mocca! Det är INTE Crearome som sa att de skriver utvärtesbruk för att de inte får sälja produkter med alkohol. Det berättade en innehavare av en Hälsokostbutik. Det är därför det inte säljs i svenska hälsokostbutiker, de får inte importera de tyska svenskdropparna, som innehåller alkohol.
Jag förstår ju att det är någon annan sorts örter du använder eftersom de suger upp hela alkoholhalten.... laugh.gif rolleyes.gif!! Mina är ca 37%. Gör jag Citronmeliss-, Pepparmynts- eller annan örtlikör så innehåller den en alkoholhalt, efter tillsats av sötningsmedel (honung, vit sirap, sockerlag), på mellan 20-30 %.
Det där var faktiskt riktigt roligt ju!!!
Mvh
Fenja
Mocca
[QUOTE] Men jag kollade med Crearome och de säger att: Tidigare var de förbjudna att tillsätta kamfer, men detta är tillåtet igen och därmed är det Maria Trebens originalrecept. Skälet till att det står för utvärtesbruk är att det är förbjudet att sälja och marknadsföra elixiret med alkohol i...
[QUOTE]

Felskrivning då? Whatever.....

Du ska kanske inte jämföra Citronmeliss etc med Svenskdroppar eftersom du använder bladen/blommorna i de sammanhangen och inte rötterna som ingår i svenskdropparna. Men det visste du väl? Kanske?

Laika......

Nåt världskrig handlar detta inte om, utan enbart en information från mej om att det är en skillnad på svenskdroppar och svenskdroppar. Det är det som är problemet. När man köper en produkt, eller blir ordinerad, ska man kunna lita på att det är en originalprodukt. Annars finns risken att produkten inte håller vad man lovar när man ordinerar densamma. Då uppstår ofta pratet om att det inte fungerar, kvacksalveri osv. Så det är inget världskrig utan det handlar enbart om att hålla sig till fakta och ta reda på hur det verkligen ligger till innan man talar.
Fenja
Ja, det blev ett syftningsfel angående Crearome i förra inlägget, Men det är väl korrigerat nu? Vänderots- älgörtstinktur tillesempel gör jag på rötterna och det är fortfarande alkohol i denna... runt 35%....
Kan du vederlägga på något vis att Crearome inte säljer originalreceptet utöver att påstå att de "vet"?
Mvh
Fenja
Mocca
Allt du behöver göra är att jämföra recepten.....

Och nu är detta för mej en avslutad diskussion smile.gif
Fenja
Jag citerar Mocca: "Tyvärr skriver inte Crearome ut vad deras Schweden bitter innehåller, dåligt tycker jag".... och ändå "vet" du att det inte är originalreceptet de följer?!! rolleyes.gif
Inte helt svårt att förstå att diskussionen är avslutad för din del.....
Mvh
Fenja
silos
Jag hamnade här då jag letade efter Svenskdroppar:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon