Full version: Skadad humle?
silas
Min nyinköpta humle hade vid införskaffandet en vit mjölaktig prick på ett blad, det brydde jag mig inte om men nu har prickarna spritt sig. Är det farligt och vad ska jag göra åt det? Se bilden nedan;


Bildlänk
Åsa, mälardalen zon 2
Ser ut som mjöldagg. Plocka bort de blad som är värst drabbade och spruta med något medel mot svamp, och fortsätt spruta regelbundet så brukar angreppen bromsas.
+Var återhållsam med kväve och se till så växten inte utsätts för torka.
Fenja
Om jag vad du skulle jag genast lämna tillbaka plantan där jag köpt den och kräva pengarna tillbaka eller en ny, frisk planta. Mjöldagg kan vara svårt att göra något åt, behandling fungerar tillfälligt men det brukar komma tillbaka.
Mvh
Fenja
catlin
Min humle ser oxå jätteskum ut som jag köpte förra året sad.gif Bladen bara gulnar o har små små vita grejer, som små streck på undersidan. Nån som vet vad det är?
silas
är det något som sprider sig, så jag ska oroa mig för blommorna som sår bredvid också?
Åsa, mälardalen zon 2
Nej du behöver nog inte oroa dig för växterna runt omkring, mjöldaggsarterna går oftast bara på ett eller ett fåtal växter. Humlemjöldaggen har jag inte hört gå på några andra växter än humle.
silas
skönt att höra det iallafall...tack för hjälpen, allihop!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon