Full version: Kvickrot!
len@
Jag har sett att kirskålen ligger många "varmt om hjärtat" och det finns många tips om hur man blir av med den...men hur är det med kvickroten? finns det någon som har bra tips att dela med sig av när det gäller den
smile.gif [COLOR=green][SIZE=7][COLOR=blue][SIZE=7]
Sommartorparn
Beror lite på var du har dom. Här är några förslag:

Täcka hela ytan med svart plast i två år.

Låta perrennrabatten bli gräsmatta genom att regelbundet köra gräsklipparen över den. Perennerna går ut och gräset tar över.

Alltid lägga gräsklipp på öppna jordytor och under buskar, så att jorden hålls lucker. Då kan man relativt lätt dra bort revorna av kvickrot. Betydligt lättare än att dra bort än kirs, (såvida man inte har styv lera)

Ett klassiskt tips är att man ska plantera potatis för att bli av med kvickroten. Min erfarenhet är att det inte funkar. Potatisen blev så genomflätad med kvickrotsrötter att den inte gick att äta! Eftersom grästorven väl var uppbruten etablerade sig kvickroten med större kraft än någonsin just där.
andersen
I stort sätt på samma sätt som kirskålen=gräv och dra upp kvickroten när du ser ett grönt strå var försiktig och försök att få upp hela nystan, till sist se till att höst gräva det gäller att störa växten så mycket som möjlig, och om inte den har möjlighet att visa något grönt ovanför jorden så svälter den bort.

Det är ett jobbigt ogräs så du får nog räkna med att det kan ta ett par år innan du har vunnit över den.

Mvh andersen
pepparmynta
Kvickrot trivs inte med att bli snaggad för ofta, det gör dem utmattade biggrin.gif !
Men det bästa är att börja direkt på våren innan de hämtat för mycket energi.

I övrigt är det ju förstås att gräva upp rötter som gäller, gräv djupt och försök att få med varje liten rotbit annars är de snabbt på plats igen.
MariaS
VARNING!
Vad du gör, använd inte jordfräs!
Jordfräsen hackar sönder kvickroten i mindre bitar och sprider den mycket fortare istället.

MariaS
kristerh
Har du testat roundup ?
brukar fungera mot det mesta!
krister
Copycat
--
Cilla
Jag har kvickrot lite här och var och tycker inte att den hindrar mig från att odla det jag vill. I rabatter och grönsaksland där jag inte vill ha den bearbetar jag ju jorden varje år, och kvickroten där är lätt att rycka upp.

I ett område där jag är tillsyningsman har vi maskinklippt en äng som bestod av merparten kvickrot. Nu efter två år har taggigheten från den klippta, torkade kvickroten försvunnit och andra, mjuka och mindre tuviga grässlag pryder området.

RoundUp eller andra glyfosatprodukter skulle jag inte frivilligt ta in i min livsmiljö. I sin egen lilla trädgård har man ju fördelen att man väljer själv.
Gossen Ruda
Jag är lite orolig för jag har kvickrot utanför häcken men än så länge tycks den mest hålla sig där. Finns ett litet parti vid dammen men det blir nog Roundup där samtidigt med kirsen. Fast medelst pensling då. Att spruta mot enstaka grässtrån är som att försöka träffa flugor när man pinkar.

Jag har samma erfarenhet med potatis och kvickrot som Sommartorparn. Ett år hyrde min bror en del av en åker som trädgårdsland. Det var något koloniliknande projekt. Åkern var helt nerlusad med kvickrot. Vi försökte få bort det mesta men det var helt meningslöst, potatisen var ganska så perforerad.
Sommartorparn
CITAT (Copycat @ 06-07-2004, 19:46)
Att täcka kvickrot med plast är jag tveksam till. Jag hade "glömt" en säck med planteringsjord ute ett par veckor, på min Kvickrotsmatta. När jag sen skulle använda den kunde jag inte rubba den ur fläcken. Jag har visserligen reumatiskt, men att kunna dra säcken brukar gå bra. Jag blev tvungen att tillkalla en granne som skulle hjälpa mig att ställa säcken på högkant. Han hade ett rent hel...e att få upp säcken till stående. Den hade vuxit fast på ett par veckor, hela säcken var full med Kvickrot, bara att slänga. Det är starka små jä...r dom där Kvickrötterna. tongue.gif

laugh.gif
Jag tror dig vad gäller plastsäcken med jord.
Nu brukar plasten i dessa säckar vara ganska tunn, och jag undrar om det inte finns små lufthål i den också. Den plast jag använder är starkare. Det är sådan som bönderna använder för att täcka sina högar med sockerbetor, som jag köper på rulle hos lantmännen. Dock blir även den plasten skör efter ett par säsonger. Blir det hål så kan kvickroten växa. Hur som helst, när jag sedan tar bort plasten och fördelar ut jorden då är det väldigt lätt att ta bort dom eventuella kvickrötter som finns, eftersom jorden då är så lucker. Sedan måste man snabbt se till att få något annat att växa där. Kvickrot älskar nämligen öppen jord. Om du ska ha en rabatt på platsen gräv ner sådana där kantlinjer som förhindrar att kvickroten kommer in från sidan.

En liten radhustäppa kanske man inte vill ha inplastad i två år. Så i ditt läge skulle jag nog använda R**** i alla fall. Bäst effekt får man när växten befinner sig i tillväxtfas. Låt gräset/kvickroten växa upp en bit, kanske 1 dm. innan du sprutar, då kan växten ta upp mer av medlet. Räkna med att ytbehandla. Att pensla på varje enskilt grässtrå över en större yta verkar inte realistiskt. Skydda omgivande växter. Vinden för omkring medlet mera än du tror, och de växter du tycker om reagerar alltid kraftigare än de växter du inte tycker om. Helst ska det vara vindstilla. Jag brukar trä plastpåsar över mindre buskar och perenner. Eller så brukar jag hålla en stor masonitskiva som skydd mot växten. Någon gång har jag missat och upptäckt skador på blad, men det går över. Efter någon vecka kommer du se att växtligheten gulnar för att så småningom vissna ned. Det tråkiga är att detta tar ganska många veckor. Gräsets illgula färg i den fasen avslöjar dig obevekligen som en R****-användare. Ungefär två månader senare är allt dött och du kan så nytt. Risken är att det finns frön av kvickrot kvar i jorden, som börjar gro när du bearbetar den. För att vara riktigt säker på att utrota kvickroten behöver du kanske behandla en gång till. Dvs, bearbeta jorden, låta ogräset växa upp 1 dm, och därefter spruta igen. Å andra sidan, om det ogräs som växer upp inte är kvickrot utan vanligt åkerogräs, så går det lika bra att rycka upp det för hand.

PS. Fast om kvickroten bara är i gräsmattan så skulle jag nog låta den vara hellre än att ta besväret att göra om alltihop från scratch. Gräs som gräs.......
Sommartorparn
PS. Mitt ovanstående förslag på besprutning gällde gräsmattan inte perennrabatten. Där tror jag snarare på rensning, eftersom det är väldigt svårt att behandla gräs utan att få det på perennerna. Möjligtvis på våren i så fall innan alla perenner kommit upp. Jag har ibland tagit en konservburk med medel och sedan doppat kvickrotens blad i den. Inte helt säker metod, för gräset vajar och kommer emot andra växter, och så droppar det. I en rabatt med rosor och andra buskar funkar det att bespruta markvegetationen på våren innan det finns så mycket blad, eller i samband med att du klippt rosorna. Vill man vara extra försiktig kan man ju trä sopsäckar över buskarna. Jag hade hela rosenrabatten full med kirskål, som nu är helt utrotad.
Hannele
Kvickrot är lätt att dra upp när jorden är fuktig efter regn.
Den har höllt sej på mattan även i blomsterrabatten. Men rensar man aldrig... så klart den kan ta över.
unsure.gif Alla är beredda att dammsuga inne varje vecka - men ogräset ska försvinna direkt, för evigt...
Sommartorparn
CITAT (Hannele @ 07-07-2004, 12:48)
unsure.gif Alla är beredda att dammsuga inne varje vecka - men ogräset ska försvinna direkt, för evigt...

Jag dammsuger huset bara när jag är där. Dvs en helg på våren, en helg på senhösten och tre veckor under sommaren. Detsamma gäller ogräsrensningen (om det blir någon tid över efter att jag har dammsugit och klippt gräset). wink.gif

Sensmoral: Var och en måste hitta sina egna lösningar. smile.gif
Hannele
CITAT (Sommartorparn @ 07-07-2004, 13:10)
Jag dammsuger huset bara när jag är där. Dvs en helg på våren, en helg på senhösten och tre veckor under sommaren.

Då blir det ju varje vecka, även för dej!
Jag tror nog att även du fattade andemeningen...
unsure.gif Jag kunde sagt att alla tvättar/diskar varje vecka/dag - men ogräset ska försvinna av sej självt...
*Laika*
Nähä du Hannele, inte min gubbe inte. JAG diskar o tvättar varje vecka, o JAG försöker utrota ogräset. Vänd lite på ditt synsätt, säg så här istället "om jag spiller på golvet o det blir en fläck, då torkar jag upp det. Då ska fläcken inte komma tillbaka, för jag har faktiskt tatt bort den". Att man behöver diska o tvätta varje vecka ( föresten ....diska varje vecka??? det gör jag varje dag) är vällan ganska naturligt för man dyngar faktiskt ner disken o kläderna. Men inte tusan lockar jag upp ogräset, det kommer av sig självt oombett. tongue.gif mvh. Laika
MariaS
Måste faktiskt få lov att tala om att jag har provat det där med Roundup. Fungerar jättebra på just den platsen där man har behandlat kvickroten. det är bara det att två veckor senare dycker nya kvickrötter upp caq 10cm längre bort istället och då kommer det inte en utan tio istället! mad.gif wacko.gif blink.gif
Nä här gäller det spade och en gammal gaffel i rabatterna. Den gamla långpinnade gaffeln kan jag tom rekomendera, den är nämligen lätt att föra utefter hela rotpartiet och vips är ett stort nystan uppe ur rabatten.
Jag kan tom skryta med att jag numera har tre rabatter utan tillstymmelse till kvickrot, fast jag har fuskat lite biggrin.gif jag har satt plast mot gräsmattan 50cm djupt ner i kanten också.

MariaS
Hannele
CITAT (Laika @ 07-07-2004, 16:51)
om jag spiller på golvet o det blir en fläck, då torkar jag upp det.

sleep.gif Ja, och kommer det upp ogräs, drar jag upp det. Enkelt!
Sommartorparn
CITAT (Hannele @ 07-07-2004, 19:09)
CITAT (Laika @ 07-07-2004, 16:51)
om jag spiller på golvet o det blir en fläck, då torkar jag upp det.

sleep.gif Ja, och kommer det upp ogräs, drar jag upp det. Enkelt!

Om ingen är hemma blir det heller inte smutsigt.
Men ogräset växer även när du är borta.
Vissa har möjlighet att rensa regelbundet,
andra har inte den möjligheten.
Var och en måste få hitta sina egna lösningar
utan moraliseringar. smile.gif
kerstin z5-6
En trädgård utan ogräs är ingen trädgård laugh.gif
bdp003
Hej alla kloka vänner.

Kul att få dela kunskap på detta fina sätt. :-)
Min erfarenhet av kvickrot är densamma som flera redan sagt. Rejäl grepe och årlig grävning...det tar tid men går absolut att vinna över ogräset om man är konsekvent och tålmodig.

Ett annat förslag som jag delar är att täcka hela landet med gräsklipp.

Enligt Ruth Stout som var pionjär med täckodling skall det effektivt hålla nere ogräset. Men det skall vara rejält högt ca 2 -3 dm med grästäcke. Det sjunker allteftersom så man får fylla på...

Lycka till!

Skriv och berätta hur det går.

Mvh /Bengt
Sommartorparn
Mitt liv med kvickroten (del 1 - 5)
(år 1990-2004)

Del 1:
Nyinköpt hus med vildvuxen trädgård på bästa åkerjorden. Hade hört att potatis tar bort ogräs. Grävde upp grässvålen och satte potatis. Resultat: idealiska livsbetingelser för kvickroten. Potatisarna blev perforerade och oanvändbara.

Del 2:
Hade hört att täckodling tar bort ogräs. Täckte med ett tjockt lager halm. Enda resultatet att det vanliga gräset dog, medan kvickrot, maskros och tistlar blev extra frodiga.

Del 3:
Hade hört att man skulle bottna med lager av tidningar. Gjorde detta och staplade halmbalar på detta. Tanken var att få en ogräsfri sträcka runt hela tomten för att sätta en häck. Efter något år började det grönska ovanpå halmbalarna. Kvickrot. Halmbalarna hade vuxit fast lämnades att multna på platsen. Även här hade jag lyckats kväva vanligt gräs och främja kvickroten.

Del 4:
Hade hört att grisar skulle äta kvickrot. Sagt och gjort lånade tre grisar som fick gå hela sommaren och böka. De bökade upp stora härvor av kvickrot, men sedan trampade de ner dem igen! Inte åt dom den inte! Förutom allt besvär med att mata, vattna och fånga in förrymnda grisar, samla ihop bort stenar och skräp som de bökade upp, så stod jag även inför problemet hur jag skulle få tomten jämn igen. Fick be en bonde komma med traktor och harv.

Del 5: När kvickroten började spira på den nyharvade ytan gick jag över den med sprutan en gång innan jag sådde gräs. Trots detta stack det upp en hel del tufsar med kvickrot i det nysådda.

Epilog:
Den enda metod jag är nöjd med är täckning med svart plast på stora ytor i taget. Och därefter på med gräsfrö snabbt som attan. Och framför allt inga rabatter. Bara gräs och buskar. Numera lever kvickroten och jag i fredlig samexistens........ För det finns somt som är värre......... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon