Magdis
Hejsan! Jag har skaffat en klätterros vid namn Polstjärnan som ska kunna klara sig här högst uppe i zon 5 men jag undrar nu hur man ska täcka över den till vintern. Ska man täcka den med typ granris när marken har frusit och sedan med säckväv till våren när solen börjar gassa på den? Den står vid en solig vägg. Hur går man tillväga rent praktiskt för att täcka över något som klättrar efter väggen? Jag vill ju inte råka bryta av den.
Hälsningar från en total nybörjare.
Kajsa
Polstjärna är härdig i zon 7 så då har du redan en bra marginal, man kan alltid skydda med granris, grön täckväv, mot vårsolen vid foten, men det är nog allt som behövs.
Magdis
Tack för ditt svar! Förstår jag dig rätt att man bara behöver täcka över den vid foten, alltså man behöver inte täcka hela klätterrankan? I så fall blir det ju lite lättare än jag hade föreställt mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon