Full version: Rosor+lavendel
eml
Har läst rekommendationer att ha lavendel samplanterat med rosor vilket låter jättefint. En liten undran dock... lavendel vill ju ha det torrt&magert, hur går det ihop sig med rosornas jord-, bevattnings- och gödselbehov? Ska man lägga på kogödsel runt rosorna ändå på våren och gödsla "som vanligt" eller kompromissa mellan behoven... wacko.gif ?
pepparmynta
Den kanske mest klassiska användningen av Lavendel är som låg häck runt kryddland, gångar och Rosor.

Sätt Lavendeln en bit i från Rosorna så får båda den miljö de behöver.
Det blir vackert!

Varför inte sätta en Isop också tillsammans med Lavendeln, blommar vackert och länge, är dessutom härdig wub.gif
Cilla
Jag har inte heller fått ihop det eml, men om man sätter dem en bit ifrån går det ju.

Närmast rosorna nu har jag myntor. De stormtrivs i gödslad jord liksom i mindre lucker miljö. En del blir för höga dock, man får välja de man skördar eller osm växer lite lägre.

En storbladig kotula har jag på ett ställe vid några rosor sedan två år. Den tål att bli lite uppryckt med rötterna ibland när man myllar, och den verkar klara både gassande sol och skugga.

Vitlök tipsade någon om, det ska provas här nästa år. Jag tror på ettåriga växter närmast rosorna, gärna någon som jordförbättrar, är luftig så att fukt inte hålls kvar för länge vid rosbladen och inte drar till sig svampsporer, sniglar och löss...

Småblommig, låg kryddtagetes kanske?
katjoh
Jag har lavendel runt min vita vackra "Winchester Cathedral". Det är jättefint och lavendeln frodas verkligen trots att jag vattnar och göder rosen allt jag kan. Det är värre med rosen...Den är nog på gränsen till vad den klarar i klimat, bor i zon 4, så den blir inte riktigt så stor och fin som den skulle kunna vara. Men den luktar så gott.
Viveka
Av alla löjliga saker att plantera under rosor hade jag förra sommaren vaxböna (den låga sorten).

Rosorna var nyköpta och levererades väldigt sent, så buskarna var inte på plats förrän bortåt midsommar. Eftersom det var sent på säsongen, och jag har teorin att det är bäst med ettåringar första året, tills man betämt sig för den 'perfekta' kombinationen, stoppade jag bara ner innehållet i en fröpåse jag råkade ha över.

Och du milde tid, vilken skörd! Vaxbönor sägs ju inte vilja ha kvävegödslad jord; här stod de i rena komposten. Vartenda frö grodde, och varenda planta producerade enorma mängder bönor. Jag plockade och plockade, fyllde ICA-kassar med dem, frös in och frossade i vaxbönor hela hösten.

För en som aldrig lyckats något vidare med grönsaker var detta så fantastiskt att jag faktiskt sådde samma bönor i år också... tongue.gif

Men nästa år får det nog bli stäppsalvia. Jag såg just kombinationen stäppsalvia och gammaldags buskrosor på Trädgårdsföreningens rosfest i Göteborg, och det var jätteläckert.
Sommartorparn
CITAT (Cilla @ 06-07-2004, 20:24)
Småblommig, låg kryddtagetes kanske?

Det är de högväxta tagetessorterna som verkligen gör nytta ihop med rosor eftersom de tar bort jordtröttheten.

http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsme...ttedyr/293.html

(om det är snyggt är en annan fråga....)
eml
Tack för alla tips, det är så roligt att få inspiration och nya ideér smile.gif!
Ska nog försöka med lavendel runt rosen (en vit Pascali wub.gif) ändå och pepparmynta jag har faktiskt en liten isop-planta som jag inte riktigt vetat vad jag ska göra av, den ska få en plats bredvid lavendeln oxå.
Mi70
Jag har min rosenrabatt omgärdad av isop... den skall snart till och blomma och då blir det fint! Den skall sedan få sprida sig (vilket den gör rejält!) till även runt rosorna.



På andra sidan stengången anlägger jag nu en ny isophäck, genom att sticka ner pinnar av isop rätt ner i jorden....



Isopen där skall få sprida sig så att gräset mellan isop och häck till slut försvinner, bara jobbigt att klippa den lilla snutten gräs! Jag lägger ut tidningar och gräsklipp där då denna sidan av isopen blommat, på det jord, så får isopbebisarna fäste där.

Jag tycker isop är ett lättsamt och prisvärt alternativ till lavendel om man skall ha många plantor!
eml
Så fint det blir Mi70 (ditt album är också en god inspirationskälla, vill gärna se fleeeer bilder på hur dina projekt framskrider) smile.gif!

Luktar isop (gott) eller är den rätt doftlös?
Mi70
Isop doftar både då den blommar, från blommorna (bina älskar dem!) och från själva bladen, en kryddig doft! Jag tänkte direkt efter blomningen och då fröna har fröat av sig, formklippa häcken utmed stengången. Man kan klippa ner isop på hösten för en lägre buske nästa år eller tukta den lite högre, om man vill ha en infattningshäck!

Tack för berömet! Tycker själv att jag inte riktigt har tid denna sommar, men kisar man förbi den misskötta gräsmattan och det nu nästan fotknölshöga klövermattorna, är trädgården rätt OK! laugh.gif
MariaS
.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon