Full version: Prydnad eller ogräs?
Fredi
Vad är detta? Det dök upp ganska oväntat medans jag brydde mig om andra delar av trädgården. Växten tycks sprida sig lite, även in i min misskötta gräsmatta. Bör jag stoppa den? Är det för sent? Kommer den att översvämma min trädgård? Är det något välkänt ofarligt som bara nybörjar-jag inte känner till? Skall de finna professor Drövels?
wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif

eh...

här är i alla fall en bild:





Taskig bild, men jag försökte få med både blomma, äldre blad och de nya bladen som växer intill stenplattorna till höger.
catlin
Toppklocka?!
kristerh
Jag tror att det är den fruktade knölklockan (tror att den heter så) unsure.gif
om det är den så sprider den sig som en löpeld!!
sprider sig med långa djupa rottrådar/knölar.
försök att få bort den från rabatterna medans du kan.
krister
nilla
Toppklocka.
Jag har både den och knölklockan. Den sprider sej ganska bra - så det är nog en smaksak om man vill kalla den ogräs eller ej. Kan vara ide att hålla efter den så den inte löper amok.
Inte alls lika svår som knölklockan dock - för den är precis som krister sa fruktad och förfärlig!

nilla
Fenja
Det är inte "den fruktade knölklockan" utan en toppklocka som förvisso sprider sig glatt också! Knölklockan är ljusblå och klockorna växer i en rad på ena sidan stängeln.
Mvh
Fenja
catlin
Nje. Knölklockan ser inte ut så hos mej iaf. Men dom små bladen som sticker upp påminner om den. Den som blommar tycker jag ser ut som en toppklocka. Knölklockan har blommar hela vägen nästan...
Sommartorparn
Studera vad den virtuella floran skriver om olika slags klockor.
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/campanula/...pa/campglo.html
Helen i Piteå Zon 5
Toppklockan kallas för "Byaskvaller" här hos mig, så nu vet du spridningen av den plantan ;-) /Helen
anna.
åh, den var ju jättefin! wub.gif

trots att den kallas "ogräs"...
Ewa L
CITAT (anna. @ 07-07-2004, 00:02)
åh, den var ju jättefin! wub.gif

trots att den kallas "ogräs"...

Jag kallar den inte ogräs!!

Har 3 olika sorter men har sett till att deras framfart begränsas av ex.vis Lammöron. Jättesnygg kombination, eller vad tycks?



Dessutom har jag den vita tillsammans med bl.a. Hostor. Mycket dekorativt och de har inte stor chans att sprida sig (Toppklockorna alltså. tongue.gif )
Fredi
Väldigt snyggt tillsammans med lammöron... Och det passar ju bra eftersom jag tänkt sätta lammöron i den rabatten. Toppklockan får alltså bli kvar, om den lovar att sköta sig.

Och efter att ha läst citatet på virtuella floran måste jag bara behålla den:

"Mosis Rosor.
Håller sig wid wägar, ibland buskar, äfwen i ängar. Förtjenar för sin sköna färg et ställe i Lustqwarter."

Ur Försök til en Flora Oeconomica Sveciæ av A. J. Retzius (1806)


Tack för hjälpen allesammans!
*Laika*
Jag visste att jag köpt en sån där toppklocka för flera år sen, men det kom aldrig nåt ur den. I år blommar den och då visste jag inte vad det var. Tack för upplysningen, nu vet jag att den har överlevt. Men min är bara ca.20 cm. men den blommar fint. mvh.Laika
Sylvia
Jag köpte i våras en planta av den nya sorten med lilarosa blommor. Så här fint blommade den nyligen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon