Full version: mini rosor
råse-marie
Förra året satte jag ner mini rosor som jag haft inne i en rabatt.
Iår är dom jättefina och nästan 40 - 50 cm höga och jätte mycket blommor.
Undrar hur länge en sådanhär växt klarar sig och hur stora blir dom??? wub.gif
jendah
funderar på att sätta ut ett par minirosor som vi fick när vi gifte oss... så svaret på den frågan är jag också nyfiken på....

Trevligt att höra att de kan växa och blomma ute smile.gif
råse-marie
Ja dom är jättefina själva blomman är större oxå än vad dom var när dom köptes. smile.gif
kerstin z5-6
Minirosor klarar oftast z 2-3 ute med god växtkraft -De återtar sitt "naturliga utseende och kan bli både högre och ibland fördjupa eller ändra sin färg något.
Gräver man ner dem så att ympstället är ordentligt skyddat kan de leva i många år
I högre zoner skyddar snön -men de har ändå en tendens att inte bli så långlivade i norr -3-5 år
MariaS
Jag har haft mina minirosor ute året runt (i ett gammalt traktordäck) i åtta år nu.
En vinter var temperaturen nere i 26 minus i ca två veckor. Jag fick då klippa ner dem ganska hårt efter detta. Annars håller de en höjd på 70-80cm och blommar mycket rikligare än när jag hede dem inomhus.
Det enda jag gör för vinterförvaringen är att täcka med fiberduk. Och på våren klipper jag ner det som har blivit frostangripet under vintern.
Faktum är att dessa minirosor mycket sällan blir angripna av löss, har jag märkt. Jag vet inte om detta är en tillfällighet eller om det är så att de helt enkelt inte är intressanta för lössen? blink.gif

MariaS
kristerh
jag planterade en miniros som jag fick av någon för 4 år sedan och den kommer upp och blommar fint varje år. (zon 2)
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon