Full version: Sjuk cypress
Jörgen
Jag har en fyra meter hög cypress som har senaste året börjat och få
gulbruna barr här och var. Försöker och klippa bort dom så fort jag tänker
på det. Vad kan det vara för fel? Är den sjuk eller är det näringsbrist?
Har frågat mig fram, men ingen vet. Som sagt den växer i lerjord.
Jörgen.
Helen i Skåne
Kan det vara lerjorden? När jag tänker på var cypresser växer så är inte lerjord det som automatiskt dyker upp i huvudet. Borde det inte vara väldränerad, sandblandad jord? En tanke bara...
Jörgen
Hej igen Helen.
Jo, det kan nog vara det här med lerjorden igen, som alltid när någonting dör i min trädgård. När jag kom köpte min stuga för fem år sen så stod där en cypress på ett annat ställe i trädgården som var halvdöd. Den tog jag bort. Vad jag har läst så skall inte cypresser stå i lerjord. Men denna har ju ändå stått här i över tjugo år och klarat sig tills nu. Någonting måste man
ju försöka att göra. Det är ju ändå trädgården stolta klenod på något sätt.
Det kan väl inte hjälpa om försöker gräva bort en massa jord en bit ner och lägga på ny. Och komma under rötterna och försöka att drenera verkar ju nästan omöjligt. Men det verkar inte speciellt vattensjukt heller där den står. Vi för se tiden an.
Cilla
Jag känner inte till cypressers jordmånsbehov och typiska sjukdomar, men det är värt att göra en jordförbättring om man har lerjord och träd/buskar börjar krokna.

Jordförbättring på djupet kring träd och buskar bör man inte göra själv (om man inte har speciella luftmaskiner od). Man låter maskar och blomstrande örter rötter göra jobbet på djupet, och jobbar själv på ytan.

Enklaste varianten, hjälper ofta mer än man kan tro:
Tag bort grässvålen/markskiktet i en vid cirkel kring cypressen. Jag skulle gissa att de flesta cypressorter som är så höga som din har ett utbrett rotsystem ungefär som gran. Ju vidare cirkel/område du kan ta bort gräs/marksvål desto bättre, men en kvardratmeter här och var är bättre än ingen alls. Att hålla öppet ger luftning och större avdustning och chans att jordförbättra. Gör ingenting på ytan eller lägg lite kompost där.

Näst enklaste, ger många träd och växter en kick som syns redan första säsongen:
Tag bort svålen som ovan och luckra samtidigt ca 5 cm ned i jorden med en räfsa. Så gröngödslingsväxter där (finns att köpa i varje trädgårdshandel). Alternativ till de som beskrivs där är lupin och gul sötväppling. Mycket enkelt - strö fröna på den uppluckrade ytan, kratta lite, kliv över området en gång och vattna.

I slutet av säsongen slår/klipper du gröngödslingsväxterna och räfsar ned dem i jorden. Har du löv - lägg dem ovan cypressens rötter där du tagit bort grässvålen. Mylla ned dem till våren och börja om med ny grönsgödslingsodling.

När man gröngödslar ett område tillförs jorden näring, deras rötter bildar humus och liv mellan trädens rötter, maskar drar ned kompostmaterial i jorden, ökar syresättning och näring. En lerjord kan med maskars och växters hjälp uppluckras och ges mer humus.

Tredje varianten - när du luckrar som i alternativ 2 - tag bort lös lerjord och ersätt med grov sand samt kompost innan du sår gröngödslingsväxter. Men du måste tillföra en god mängd och större volym än du tar bort av lerjorden så att inte cypressens rötter torkar eller fryser.
Jörgen
Tack Cilla för ditt intressanta svar.
För jag visste faktiskt inte att man kunde förbättra jorden på det sättet.
Men jag skall prova att göra precis som du säger, även om det lät lite jobbigt.
Men jobb skall man ju ha i en trädgård. Men lupiner blir väl lite väl höga i min smak kanske. Men jag skall i alla fall börja med att ta bort gräset runt
om.
Jörgen i den svåååra leran.
Cilla
Hej Jörgen,
Om du tar bort grässvålen/markskiktet är det lätt att så gröngödslingsväxter sedan. Det är i princip bara att kasta ut fröerna och hålla lite fuktat första veckan. De är ettåriga om man klipper ned dem efter blomningen, annars frösår de sig men inte särskilt villigt, är min erfarenhet.

Nu säljer de stora fröfirmorna blandningar av låga grönsgödslingsväxter. Brukar vara den vackra honungsfacelian (10-40 cm hög), blodklöver, bovete. Ingen är högre än 40 cm, och så hög blir facelian bara om den har mycket bra växtförhållanden.
Jörgen
Det låter bra, tio till fyrtio cm. Jag skall undersöka vad som kan passa runt om min cypress. Jag hade inte annars tänkt mig någon större rabatt just där.
Jörgen.
Cilla
Gröngödslingsväxter kan man visserligen behandla som rabattblomster och få dem prunkande, men om man har dem för att förbättra en näringsfattig eller lerig jord blir de inte så mycket mer märkvärdiga än en låg, lite tufsig grönmatta med en och annan färgklick i. Skötsel behöver de inte - de används av bönder på åkrar som ska jordförbättras.

Men som sagt, att bara öppna är också en förbättring, samt att lägga på kompost, löv eller annat humusmaterial.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon