Magdis
Hej!
På vår tomt finns en Rosenhallonbuske som de tidigare ägarna planterade. Tyvärr valde de att plantera den tätt inklämd mellan två stora pilbuskar och där kommer den verkligen inte till sin rätt. Det är max en decimeters utrymme åt båda sidor. Går det att flytta på den och i så fall när är det rätt tid att göra det? När och hur hårt kan man beskära den?

Jag undrar också om och hur man ska beskära Slånaronia (Aronia Prunifolia)
Fenja
Min erfarenhet är att Rosenhallon tål att jämnas med marken och ändå kommer igen. Blomningen tror jag i så fall uteblir första året för jag har för mig att den blommar på gammal ved. Jag har klippt ner mina på våren.
Det brukar inte heller vara några problem att flytta dem, vattna bara väl, men det kanske jag inte behöver påminna om denna regniga sommar!! Försök att få med alla rötter, för de som eventuellt blir kvar fortsätter att växa!
Jag kan bara gissa angående Slånaronian, men vanligtvis beskärs bärbuskar på vårvintern...
Mvh
Fenja
Magdis
Tack för ditt svar. Att blomningen uteblir gör inte så mycket för den har inte blommat i sommar heller. Den bor nog helt enkelt alldeles för trångt. Den ska få flytta in på en betydligt bekvämare plats snart, turligt nog är den väldigt liten så det ska nog inte bli alltför svårt att flytta den. Värre skulle det nog bli att flytta på den norska Brudspirean som står halvvägs inne i en rönn med ena änden och halvvägs inne i en slånaronia med andra änden.
De som bodde här före oss måste ha tyckt att det såg för glest ut när de planterade buskarna och hade ingen lust att vänta tills de växte till sig, därav växer de flesta buskarna i varann.
Fenja
Oj Magdis, se till att ha en traktor ledig till Brudspirean. Vi flyttade en jättelik hos min mor för några år sedan och sedan vi grävt all vi kunnat (inklusive vad två stora starka karlar kan) så fick bonden komma med traktorn och slita loss busken... den har HEMSKA rötter! Men den överlevde i alla fall!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon