Full version: Ros på stam!
catlin
Hallå!

Fick idag en stamros i kruka av min sambo men varken han eller hon som sålde vet vad detta är...än mindre jag.

Någon som känner igen trots dåliga bilder i mitt album??

Och OM ni känner igen. Hur sköta??
catlin
Inte ens ett litet tips på hur jag ska sköta den ?? sad.gif

Jag kommer att ha ihjäl skönheten...vill inte unsure.gif
kerstin z5-6
Ett helt säkert namn är svårt att komma med -den verkar ha blankt bladverk och ev blomma i klasar -vilket tyder på en Polyanta eller theros -En modern ros är det i alla fall.
Du kan ha den i kruka hela sommaren , gödsla den inte mer, men ge tillräckligt med vatten o sol _:) när det finns nån ..

-på vinten kan du förvara den :

Avlöva rosen ,klipp bort alla blommor men låt grenarna vara
1. mörkt o frostfritt men ganska kallt -0-+4 är ideal ,kvar i krukan nästan inget vatten alls nån skvätt mitt i vintern bara

2.Jordslå hela rosen inklusive rotklumpen i ett potatisland eller dyligt-begrav den helt enkelt-gärna inrullad i säckväv ,gräv ner den efter det varit några frostnätter i höst
Sen gräver du upp den i vår klipper in den i formen byter jord o har den i krukan igen smile.gif
Lycka till smile.gif Snygg ros!
catlin
Tack snälla Kerstin rolleyes.gif Den är ursnygg verkligen och blommar i klasar wub.gif Ska bara plantera om den i lite större kruka imorgon. Den står väldigt trångt nu. Hoppas hoppas den överlever vintern sen. wub.gif
kristerh
Jag köpte en "the Fairy" uppstammad förra året, den ställde jag bara i skuggan utan att ta ur den ur krukan, lindade stammen med skuggväv, och den överlevde faktiskt rolleyes.gif , i år är den finare än nånsin...
jag kanske bara hade tur... men det var ca en månad med 20 minusgrader
i vintras, jag tror att det är vårsolen som är farligast för dem sleep.gif

Ge den mycket kogödsel så kommer den att trivas.
krister
catlin
Du ger mej hopp Krister rolleyes.gif
Kajsa
Och jag har köpt min första stamros i år Red the Fairy den har nu massor av knopp. Men jag fick förstärka stammen med en stör till, i blåsten började den svaja betänkligt den är 1.20 hög. Det är nog också bra med en stadig bred kruka som står pall, den ska ju stå ute till oktober, kronan blir tung.
Ska ha min i garaget i vinter och hoppas det ska gå bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon