Arne Fipps
Vi har ett 30 år gammalt stort körsbärsträd som verkar må dåligt. En stor gren verkar lagt av i våras mitt under knoppningen. Det utvecklades knoppar som sedan bara torkade ihop och nu är grenen alldeles kal.
Under en viss nivå på grenen har ett stort antal skott utvecklats.
Årets bär utvecklas i klasar där många småskott skröpnat ihop i saviga nystan av torra blad.
Förra sensommaren beskar jag trädet en del. Kan trädet tagit skada av det? Ska jag kapa grenen strax ovanför de nya skotten?

Hälsningar från Arne i Askim! rolleyes.gif
KURT
På körbär är det ganska vanligt med virussjukdomen "blom och gren torka" . Då bör man såga av den torra grenen en bit in på frisk ved för att bli av med all virusagripen vävnad. Är grenen död så kan man ta den vilken tid på året som hellst.
Åsa, mälardalen zon 2
Blom och grentorka (Monilia laxa) är en svampsjukdom som tar sig in via blommorna. Den är mest vanlig på surkörsbär. Och som Kurt säger så sågar man in grenen en bit in på frisk ved


Beskar du trädet hårt eller vid fel årstid så kan det också göra att trädet mår dåligt och ex. får gummiflöde som också kan få grenar att torka in men du nämner inget om någon seg vätska som rinner från trädet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon