MrNorth
Jag gjorde en hemsk upptäckt idag! Mina innan så fina näckrosblad är totalt söndertuggade. De blad som är på väg från plantan upp till ytan finns nervtrådarna endast kvar. Vad för sorts odjur kan göra såhär mot mina näckrosor? Jag har inga fiskar och dammen är bara en månad gammal... Det förekommer en hel del mygglarver i dammen...

Eller är det nåt fel på vattnet? Vad bör jag testa?

MVH
Henrik
Maggan H
Sannolikt är det sländarlarver som har kalasat. Man kan se detta i sjöar.
Ecis
Är det som "kanaler" i bladen är det sannolikt näckrosbaggar. Det är mycket vanligt i sjöar och är en orsak till att inte ta in växter från naturen. Baggen övervintrar sidan om dammen och är svår att bli av med. Du får undersöka bladen och ta bort baggarna för hand om du ser dem.
MrNorth
Hej tack för svaren!

Nej det är inga kanaler, utan bladet blir slaktat så bara "nervtrådarna" återstår... har flera gånger plumsat i och tittat på bladen (med förstoringsglas) och inte sett något levande... tänkte om jag fått in nån ohyra (förutom mygglarver)... de tog jag kål på med en droppe yes...

Nu verkar det som om de thar stabiliserat sig lite, bladen kan komma upp utan att vara helt söndertuggade... hopp finns...
MVH
Henrik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon