Full version: Japansk bondlönn
Nina S
Har precis fått köpt mig två små (ca 50-80 cm höga) japanska bondlönnar, skall snart ut i solskenet och plantera dom, men jag undrar om man behöver något skydd för dess stammar, så att inte rådjur o dyl äter på dom??

Har ett plommonträd som e ett år gammalt som rådjuren har varit på, så jag e lite orolig över lönnarna sad.gif

Om man behöver skydd, vad skall man köpa?

Nina
Fenja
Det finns grå och gröna breda plastremsor som man lindar på trädet som fungerar bra. Annars kan det gå med något varv hönsnät också.
Mvh
Fenja
Cilla
Plastremsorna tycker jag inte om längre, men kanske kan de fungera ett par år utan att störa eller skada. Dels tycker jag att de, trots lyfthål och glipor, bildar för tätt skikt runt stammen. Redan efter ett par månader ser man värmeskador i barken. Dels skär de ofta in i den unga barken. Jag har slutat använda dem och använder nu istället

- IKEAS gamla bastrullgardiner om de finns till hands
- en mycket gles juteväv som finns på mässor billigt ibland
- hönsnät (bra mot harar också om man gräver ned dem lite), men dessa måste stöttas så att de inte faller in mot grenar eller stam, skaver lätt)
- 5mm armeringsjärn i kupol runt träden om rådjuren också gillar att knipsa grenar.
- i år har jag också testat med ett par vindsnurror (som barn får på tivoli) i grenverket

I år har jag noterat att rådjuren föredrar blodvarianter av träd och buskar. Flera unga träd och buskar med blodfärgade blad står kala i mina trakter. Har ni andra sett detta förut?
kristerh
CITAT (Nina S @ 29-07-2004, 15:36)
Har precis fått köpt mig två små (ca 50-80 cm höga) japanska bondlönnar, skall snart ut i solskenet och plantera dom, men jag undrar om man behöver något skydd för dess stammar, så att inte rådjur o dyl äter på dom??

Nina

Jag har en del japanska blodlönnar och jag har inte varit med om eller aldrig hört talas om att rådjur äter på stammarna på dem, de brukar inte äta bladen heller, men råduren har olika delikatesser beroende på var de bor.... men klia hornen kan de ju göra på stammarna, fast jag tror att 50-80 cm är lite för lågt för dem, jag tror och har märkt att de gärna stångar på träd/buskar som har en längre rak stam med rätt grovlek.
jag tror inte att du behöver ha något skydd på dem.
krister
Viveka
Jag håller med Kristerh.

Vi har ett stort bestånd halvtama rådjur i mitt område, och speciellt råbocken är en riktig pest när det gäller att kaläta buskar, knipsa av blommor och feja hornen mot småträd.

Men ännu har han inte rört någon av mina japanska lönnar, och jag har åtskilliga.

Det är förstås ingen total garanti att de kommer att vara skyddade för all framtid, rådjur ändrar ibland smak och börjar äta sådant de tidigare inte rört. Och jag ser i Zetas katalog att de inte listat den bland de 'rådjurssäkra' växterna.
Dzad
Äter inte harar också träd?
Åtminstone åt något slags djur (och det finns knappast rådjur här inne bostadsområdet) upp stora delar (speciellt topparna) av mina 50 cm höga lönnplantor som växt upp från stammen från ett annat lönnträd jag sågade ner för två vintrar sedan.
Dock växte det upp nya plantor från stubben som lämnat och de är minst lika höga igen nu. smile.gif
kristerh
CITAT (Dzad @ 01-08-2004, 21:55)
Äter inte harar också träd?
Åtminstone åt något slags djur (och det finns knappast rådjur här inne bostadsområdet) upp stora delar (speciellt topparna) av mina 50 cm höga lönnplantor som växt upp från stammen från ett annat lönnträd jag sågade ner för två vintrar sedan.
Dock växte det upp nya plantor från stubben som lämnat och de är minst lika höga igen nu. smile.gif

Jo haren är oxså sugen på våra planterade buskar... har dock aldrig råkat ut för dessa. har man otur så ringbarkar de plantorna.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon