Full version: Inte nu igen...
Nutten
De som har varit här inne på forumet ett tag, känner till mitt gamla problem med vatten som hamnade hos de under mig. Jag trodde mig ha löst det hela genom att ha lagt ut ett plastgolv för några månader sedan. Vi hade frågat de under oss om det hade läckt ner något på sistone och det hade det inte.

Nu de senaste dagarna har det varit riktigt varmt. De som har inglasad balkong (visserligen öppen) vet hur varmt det blir när solen ligger på. Jag har varit tvungen att vattna mer än vanligt och så har jag dessutom duschat växterna. Spinnkvalstrena förökar sig ännu snabbare i annat fall. Har sett att det har kommit vatten på golvet då, men tänkte att det inte gjorde något eftersom det ändå var ovanpå plastgolvet. Enda öppna ställer är vid listen, där den naturliga avrinningen ut mot stupröret går...

Idag när jag var inne i badrummet ringde det på dörren. Kunde inte öppna just då, men eftersom jag hörde att något åkte genom brevfacket så gick jag dit lite senare. Då är det klagomål på att det har runnit ner vatten på deras inglasning (alltså bara fönstrena vad jag förstod) och att de är trötta på att putsa fönstrena. *suck* Ska det börjas nu igen? Trodde jag redan hade åtgärdat det hela!? Tydligen inte tillräckligt...

Får väl gå ner imorrn och se "katastrofen" med egna ögon och försöka lova att det inte händer igen. Blir väl till att börja torka golvet på balkongen varenda gång jag har vattnat och duschat (synd, då går jag miste om avdunstningen som ökar luftfuktigheten).

De skulle visst flytta senare i höst, så jag får väl hoppas på att det flyttar in någon växtälskande person där som har full förståelse för att det kan komma lite vattenstänk på fönstrena. Är väl inte värre än när det regnar....väl?
Fenja
Jag VET precis hur det är, sist jag bodde i lägenhet klagade de som bodde under på ALLT: Vatten, det flög ner vissnade blommor eller till och med katthår.... wacko.gif .... Hoppas du får en likasinnad (med dig själv) ny granne och bit ihop till dess!
Mvh
Fenja
TeliaNet
min granne under klagar på att man hänger ut mattor på balkongen, då kommer hon springande och plingar så hårt hon kan på dörren.

och en annan gång klagade hon på trä smulor.

varje gång jag träffar henne hejar hon men inte jag, jag har fått nog av henne!
mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif
Nutten
Vissa saker får man tyvärr räkna med...Inte ser man mig plingande på någons dörr bara för att folk i närheten röker? Å inte klagar jag på springande fötter som hörs dagarna i ända, eller att vuxna människor är lite väl högljudda med saker och ting mitt i natten... Det finns massor att klaga på om man bara vill, men det är bara att inse: alla har sina egna vanor som folk kan störa sig på. Så länge det inte går till överdrift är det också acceptabelt. Folk är som folk är.

CITAT
min granne under klagar på att man hänger ut mattor på balkongen, då kommer hon springande och plingar så hårt hon kan på dörren.
Nu vet jag inte hur det är hos dig, men här står det på papper att man inte får hänga mattor på balkongen. Är väl mest för att det inte ska åka ner en massa skit, eller att mattan ska rasa ner..sedan skulle jag personligen inte bry mig om det bara var frågan om att vädra mattan en aning och den dessutom inte var gigantisk. Å ännu mindre betydelse skulle det ha om det var kallt och ruskigt ute och det ändå inte var en kotte som ville vistas ute på sina balkong...
pejori
trodde jag var ensam om att ha en sådan granne ohmy.gif ohmy.gif
det sista hon klagade på var att hon hörde katterna gå över golvet på natten wacko.gif wacko.gif
det värsta är att ju mer jag försöker elliminera sakerna hon stör sig på , ju mer klagar hon på. sad.gif sad.gif
en sommar klagade hon på att katterna skrämde småfåglarna när katterna var på balkongen blink.gif blink.gif
*Felix matte*
Vet inte om det är ett "sörlänningssyndrom" som ni drabbats av eftersom jag inte kan känna igen ett endaste dugg av allt elände ni råkar ut för. ohmy.gif wink.gif = klagande grannar.
T.ex igår och idag så har vi ( ett X antal hyresgäster) kört Mattvätt... vi som bor i markplan har slang och duschmunstycke och det får så klart grannarna nyttja så mycket de behöver. smile.gif
Blomlådor VILL vi ha hängandes på utsidan av balkongerna... det glädjer oss alla. Några droppar vatten... Inte är vi gjord av socker.
Ett tag var vi irriterade på hyresvärden som inte alls skötte utemiljön som vi förväntade oss men vi bestämde oss för att satsa några hundralappar på en Trimmer och nu njuter vi alla av en välskött utemiljö... och ett antal färre knott och myggor.
Ikväll har ett gäng grannar spelat både Kubb och Mjuktennis och alla har varit glada biggrin.gif wub.gif ohmy.gif
Kanske är det ett Norrlandsdrag tongue.gif laugh.gif biggrin.gif
Fenja
Jo! tongue.gif ...det är nog ett sörlänningsdrag...
Mvh
Fenja
cala98
Stackars er med jobbiga grannar..de är nog irriterad på sitt eget liv tror jag. ...en tanke, ett infall.. vad händer om ni love-bombar dem? Testa plocka en blomma eller bjud över på en fika, menar jag. Kanske nån blir lite snällare?
rolleyes.gif wub.gif
evarina
Jag måste faktiskt försvara dina grannar litegrann. Våra grannar tycker det är helt ok att det rinner vatten på oss stup i kvarten och att vi får väl gå in från balkongen om vi tycker att det är jobbigt med jordigt vatten i frukosten. Jag har kommit med många förslag om hur problemet skulle åtgärdas, men har då blivit hotad med både det ena och det andra. Så jag blir fullkomligt tokrasande när det rinner ner på oss. (Och det är inga små droppar direkt). Men jag vågar inte säga till dem längre.

Men i ditt fall är det annorlunda eftersom du faktiskt försöker göra något åt det. Tycker grannarna borde samarbeta istället för att klaga så ni kan få en lösning på problemet.
TeliaNet
CITAT (Nutten @ 31-07-2004, 22:20)
"eller att vuxna människor är lite väl högljudda med saker och ting mitt i natten..."

gänga menar du? laugh.gif laugh.gif
Jill-Ulrika
Mittemellan, så bor jag. Har en granne ovanför och ett äldre grannpar nedanför min balkong. Så jag känner igen både de sura tillropen underifrån och alla de konstiga *äckelsaker som kommer nedsinglande uppifrån...

*Äckelsaker:
använda tops
hårborstsrens
fimpar
uppblåst kondom
mad.gif

Själv försöker jag vattna försiktigt och inte spela för hög musik, gå tyst på kvällarna och så kastar jag aldrig ner konstiga äckelgrejor på grannen nedanför. (tyvärr blåste ett tomt, antikt och mycket lättviktigt askfat ned på undergrannarnas balkong för några år sedan, var nere och bad så hemskt mycket om ursäkt...)

Vattningen kan ju också vara ganska känsligt för grannarna nedanför.Särskilt ovissheten i om/ när "duschen" ev. ska komma, vad det är i vattnet läs: näring eller gödsel(om det ens är vatten) osv. Kanske om du verkligen involverade grannarna i din balkong, bjöd upp dem och försökte förhandla fram någon "deal" som alla kan vara nöjda med? Kommunikation är kärnan i all problemlösning, det är iallafall min åsikt smile.gif

Men hur äckligt är det inte att ha en sunkig matta hängade över sig när man sitter ute och föröker njuta av sin fina balkong!?! Mattor och sängkläder vädras och piskas lämpligast på mattställningarna utanför med hänsyn till grannarna! Det är ett hett tips för grannsämjan.

Men jag gissar att de som vädrar mattan på balkongen och undrar varför grannarna blir sura, är samma typ av "snillen" som även tvättar gympaskorna i tvättstugan och rensar öronen med topz över balkongräcket. Det skulle förvåna mig om det gula på topzet var vax. Tror snarare det rör sig om sista av hjärnbarken mad.gif
Nutten
CITAT (evarina @ 01-08-2004, 11:38)
Jag måste faktiskt försvara dina grannar litegrann. Våra grannar tycker det är helt ok att det rinner vatten på oss stup i kvarten och att vi får väl gå in från balkongen om vi tycker att det är jobbigt med jordigt vatten i frukosten. Jag har kommit med många förslag om hur problemet skulle åtgärdas, men har då blivit hotad med både det ena och det andra. Så jag blir fullkomligt tokrasande när det rinner ner på oss. (Och det är inga små droppar direkt). Men jag vågar inte säga till dem längre.

Men i ditt fall är det annorlunda eftersom du faktiskt försöker göra något åt det. Tycker grannarna borde samarbeta istället för att klaga så ni kan få en lösning på problemet.

Det är en sak om det rinner ner mitt på balkongen och en annan om det droppar ner långsamt på enstaka delar av fönstrena. Det är inga stormfloder det rör sig om här och som sagt var, vi hade innen värmeböljan fått höra att det inte hade kommit ner något vatten sedan vi fixade plastmattan. Den täcker precis hela golvet och går upp 10 cm på varje kant utom den främre rännan, för den var tänkt att föra vatten/smuts ut i stuprännan. Uppenbarligen fungerar den inte.

Hur som helst, vi har bett om ursäkt och ska försöka täta med silikon ut i rännan! Håller det inte tätt efter det vet jag inte vad jag tar mig till!
kristerh
Kan du inte passa på sena kvällar när de förhoppningsvis inget märker wink.gif
Passa på att vattna ordentligt då så kanske du kan vattna mindre på dagarna när de lurpassar...
Har du fat under krukorna, det kan oxså minska avrinningen sleep.gif
Sorgligt med grannar som klagar på vatten, tvättar de fönstrena varje gång det regnar oxså wink.gif
krister
TeliaNet
CITAT (Jill-Ulrika @ 01-08-2004, 13:25)
uppblåst kondom
mad.gif

hoppas den inte var begagnad! ohmy.gif
Nutten
CITAT (kristerh @ 01-08-2004, 15:31)
Kan du inte passa på sena kvällar när de förhoppningsvis inget märker wink.gif
Passa på att vattna ordentligt då så kanske du kan vattna mindre på dagarna när de lurpassar...
Har du fat under krukorna, det kan oxså minska avrinningen sleep.gif
Sorgligt med grannar som klagar på vatten, tvättar de fönstrena varje gång det regnar oxså wink.gif
krister

Jo då, jag har fat under de flesta krukor. De som saknar är så gigantiskt stora att det sällan rinner igenom hela vägen. Å jag brukar försöka vattna mycket kvällstid eftersom vattnet tas upp bättre då (mindre avdunstning), men duscha växterna behöver jag faktiskt göra dagtid, annars är det ingen vits med det.
TeliaNet
hade det droppat en droppe ner på min grannes balkong hade hon exploderat.
hon har till och med klagat på grannen som bor i jämte mig om höga ljud, själv har jag inte hört så mycket.
de bor inte ens vägg i vägg heller.
ni har ganska tålmodiga grannar, det ska ni veta.
Betty
CITAT (cala98 @ 31-07-2004, 23:07)
...en tanke, ett infall.. vad händer om ni love-bombar dem? Testa plocka en blomma eller bjud över på en fika, menar jag. Kanske nån blir lite snällare?
rolleyes.gif  wub.gif

Himla bra idé! smile.gif
Och när ni har lärt känna varann så gör det inte så mycket om det droppar lite blomvatten från balkongen ovanför, för ni är ju kompisar!
wub.gif
Jill-Ulrika
hoppas den inte var begagnad! ohmy.gif

Nej det var den inte men det kändes ändå ganska ofräscht. Det finns ju bättre saker att använda dem till än som balonger att kasta ner till grannen sleep.gif
grodchen
Ja, det finns grannar vars liv verkar gå ut på att uppfostra alla utom dom själva (de är ju redan felfria!) Men frågan är ju vad man vill åstadkomma: Få dem att inse sina brister (omöjligt i många fall) eller komma till en lösning (brukar kunna gå om man kan se det från deras synvinkel också) . Du verkar ju gå på det senare, Nutten.

Själv vill jag bo i odlingszon 1 - 2 med bara norrlänningar som grannar. Helst i Göteborg. Har nån nåt tips? Har Just nu glädjen att ha bara tvättstugans balkong under, så det får rinna på bäst det vill. Än har ingen gnällt.
Iza
Ibland är man bara såååååååå glad att man bor mitt i skogen utan grannar.
slisk
jag hade samma problem, grannarna klagade på att deras balkongräcke blev blött när jag vattnade så nu kör jag utan hål i krukerna, hittils så funkar det utmärkt
yuckfou
Vi bor i lägenhet, och hade för några månader sen en äldre dam som granne snett under. Hon klagade på småskräp, som hon sa kom från oss (vilket jag inte tror). Hon ringde tillochmed polisen (lr vad det nu var) om att hon anklagade oss för att ha snott ström från henne, vilket inte går + att hon ibland kunna öppna ytterdörren och säga fula ord när man stod i dörren bredvid och skulle ut tex.
Det blev för mycket, så hon flyttade. Vilket jag är tacksam för, för det finns inget värre.

sad.gif
bikiv
CITAT (TeliaNet @ 31-07-2004, 22:07)
min granne under klagar på att man hänger ut mattor på balkongen,

Vi bodde tidigare i en lägehet med grannar ovanpå. Vår sydliga balkong (med kvällssol) utnyttjade vi bl a för att sitta ute och äta middag. Jättemysigt! Men, inte så kul när våra grannar ovanför kom ut på balkongen och skakade sina mattor och sängkläder! Flera ggr fick vi snabbt rädda våra mattallrikar från diverse skräp, damm, smulor och diverse hår... DET var inte mysigt!
Vi talade om för grannarna (vänligt) att detta inte var så kul. Först blev dom lite stötta men förstod sedan och bad om ursäkt!

För många år sedan, i ett annat område, bodde jag högst upp och brukade vädra sängöverkastet på balkongräcket. En dag när jag skulle dra in det satt det fast! Jag drog och drog och tittade ner på balkongen under. Där stod en ilsken dam och höll hårt om mitt överkast! Det blev en kamp innan jag till slut fick upp det. Gissa om jag skämdes! Kanske HON satt på sin balkong och hade det mysigt tills mitt, för henne, äckliga överkast fladdrade för vinden över hennes kaffekopp eller mattallrik.

Idag är det vi som bor högst upp igen. Och med dessa erfarenheter försöker jag tänka på mina grannar under, det handlar ju faktiskt bara om hänsyn och respekt för och till sina grannar och framför allt att förklara och prata vänligt med varandra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon