MrNorth
Nu kom det precis ett jätteskyfall som fyllde ca 30x20 liter vatten i min damm (fick ösa upp 30 st 20-litershinkar för att fontänen skulle bärja snurra igen) jag har dränering i form av en stenkista som mäter ca i kubikmeter, men det dröjde inte länge förrän den började bli full... jag ahr precis sått gräs runt dammen och då lade jag ca 2 dm med rörstensgrus som dränering runt dammen, men det räcker tydligen inte långt mot dessa djävuls-skyfall. Iaf har det runnit ner en hel del gödsel + matjordsskräp i dammen...

Imorrn ska jag införskaffa en elektrisk pump för att ha i beredskap.. men man kan ju inte vara hemma jämt.

Hur har ni löst problemet med översvämning? Speciellt ni som bor i småland som verkligen har blivit dränkta..

MVH
Henrik Blekinge
t955i
Tjena Henrik.
Jag har en liten dipp i kanten på dammen precis där jag vill ha maxvolymen så när det blir översvämmning rinner allt vatten ut där och ner i en stenkista flera meter från dammen (blir som en liten bäck när det kommer rikligt, har även varit med om att det inte räckt till men då rinner vattnet från stenkistan och ut i trädgården så det har klarat sig bra.
Finns säkert mkt bättre sätt men detta har funkat hittills ivf.

Det går ju annars att gräva ner en lång dräneringsslang från stenkistan men det blir ju en hel del jobb.

Mvh
t955i
MariaS
Jag har också en "dipp" i ena kanten som rinner ut i en gång av singel, mot en stenkista.
Har fungerat utmärkt nu i flera år.
Endast vid ett tillfälle har jag behövt koppla en slang till fontänpumpen och pumpat ur överskottsvatten, när den omgivande marken varit mättad.

MariaS
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon