Killensomvillhagrönafingrar
I Danmark såg jag en mycket vacker lösning på insynsskydd. De hade satt upp två fårstängsel parallelt (ca 25 cm mellan) och låtit murgröna täcka det hela.wub.gif

Då jag såg staketet för ett par veckor sedan så var det grönt och tätt men det borde även bli fint om man blandar in vildvin så att det blir röda inslag på hösten/vintern.

Då vi har en massa gammalt fårstängel liggande blev jag överlycklig över denna lösning då vi slipper köpa 35 meter thuja häck som var tanken innan. Dock så påstår min mor att murgröna växer väldigt långsamt sad.gif och hon tror dessutom att det kommer bli fullt på vintern.

Så odlamedlemmar tror ni att jag kan motbevisa min mor i trädgården (för första gången i så fall) eller har hon irriterande nog rätt?
kristerh
Jo murgrönan växer ganska långsamt wink.gif finns det inget vildvin som behåller bladen på vintern unsure.gif finns ju rätt många sorter, och de växer fort, du kan ju plantera någon klematis oxså så blir det xtra fint (på sommarn) men dessvärre tror jag att din kloka mor har rätt.
Klätterhortensian är grön på vintern men den växer dessvärre oxså sakta...
krister
Killensomvillhagrönafingrar
Kan vi inte slå våra kloka huvun ihop och komma fram till en lösning tro? Vore skönt att slå lilla mor på fingrarna och samtidigt spara en peng eller två smile.gif

Kristerh: Kanske man kunde blanda Klematis och vildvin precis som du säger. Då får man det fint hela året.

Vad tror ni om denna blandning för en blommande häck??
Parthenocissus tricuspidata 'Veitchii', rådhusvin vacker på hösten
blåregn Wisteria sinensis Blommar Maj-Juni
jackmanklematis blommar Juli-okt

Eller kommer de kväva varandra? Vilken blandninga skulle isåfall fungera?

Höjden bör vara 1,7 meter, häcken går frän öst till väst och gränsar till en åker. Den skall fungera som insynsskydd
Hannele
Jag har sett liknande staket med murgröna mitt emellan två körbanor,
kanske kan jag ta ett kort, om jag kommer ihåg.
Ellebo
Här kommer jag med ett annat tips, vi har dubbla häckar mot vägen fast friväxande. Den mot gatan är en sk. blandhäck dvs. allt möjligt som frösått sej under årtionden. Den är ju iofs grön och fin så den hålls kort ca 30 cm kubik. En meter innanför växter den underbara Rosa officinalis apotekarros. Mellan detta slängs allt löv på hösten, gräsklipp, små grenar m.m som ej får plats i komposten. Så småningom kommer jag att plantera vårlökar mellan detta. Rosenhäcken kommer att bli ca 2 meter när den är färdig så insynsskyddet blir ju ganska bra.
Om du nu vill använda ditt fårstängsel, plantera lite klängrosor med bland vildvin, klematis, kaprifol och ev. klätterhortensia.). Honungsrosen Helene är underbar med små doftande gulvita blommor. Blir ca fem meter hög i zon 1-2. Då bör du få insynsskydd även på vintern eftersom rosgrenar är ganska täckande.
jag håller med din mor att murgröna inte är så lysande pga det växter så långsamt.
Lena N
CITAT (kristerh @ 02-08-2004, 09:28)
Klätterhortensian är grön på vintern men den växer dessvärre oxså sakta...

Klätterhortensian växer sakta de första åren, men när den bestämt sig för att trivas sätter den upp tempot.
Killensomvillhagrönafingrar
Igår kväll satt jag och frossade i trädgårdsböckerna hemma (livsfarligt) så nu vet jag åtminstone lite mer om Klematis och klätterhortensia.

Dock så är det uppenbart att juh mer man vet desto svårare blir det att välja rolleyes.gif
Det verkar vara en ren djungel av olika klematis, vissa skall man klippa andra inte, vissa kommer på andra årsskotten andra inte. Sedan finns det småblommiga och storblommiga osv osv i minst 300 sorter.

Min nuvarande tanke är nu att sätta rådhusvildvin som grund ca 8 st på 35 meter.
Sedan skall jag välja två sorters Klematis, en som blommar tidigt med blå blommor och en som blommar sent med vita blommor(ca 5 av varje). Krav på dessa är att man inte behöver beskära dem. Ytterliggare plus vore om de vita kronbladen satt in till oktober då vildvinet börjar gå emot rött.

Genom detta har jag täckt 2/3 av året, nu kommer det svåra nämligen vintern. Kommer häcken se död och tråkig ut då?
Hannele
Murgröna är toppen, för den är vintergrön.
Rådhusvin behöver också ett par år på sej att etablera sej.


Ulla Molins murgröna-tapetserade trädgård:
Killensomvillhagrönafingrar
Ellebo:Ditt förslag med dubba häckar är lockande, men då tomten gränsar till åkersmark som vi inte äger kan häcken inte ta allt för mycket plats. Genom detta känner jag även delvis att rosorna går bort lite grann, de brukar väl bli rätt rejäla? (rätta mig gärna om jag har fel, det lär jag mig på smile.gif )

Lena N:Klätterhortensia är verkligen vackert, men det tar som sagt ett tag för den att ta sig samt att den gärna blir gles nertill. Och då vi har en stor glasfasad är det trevligt att käka frukost utan insyn

Så som jag känner det så är det oftast vackrare med många blommor av samma sort så jag tror jag skall koncentrera mig på att få en färg längst hela häcken som sedan blommar över och ersätts av nästa.

Som kuriosa kan jag tala om hur det ser ut där häcken kommer stå. Först är det en grusad plan som går mot en stenmur på 160 cm, bakom muren är det jord hela vägen upp. Precis bakom muren kommer häcken stå. Med andra ord så kommer säkert klätterväxterna krypa ner i muren med wub.gif

Allt som allt blir det ca 3 meter högt. Bakom häcken är det åkermark i ca 50 meter innan en 50 väg. Då vårt hus ligger lägre än vägen kan de se rätt in i vårt hus.

Först var vi lite fundersamma på om det skulle kännas instängt med ett såpass högt insyns skydd men efter att ha provat genom att sätta solrosor på hela åkersmarken i år har vi kommit fram till att de 15 meter vi har fram till häcken blir ypperligt. Det blir rätt läcker rumsindelning om jag skall vara ärlig. biggrin.gif
Killensomvillhagrönafingrar
Hannele: Jo en så vacker vy är värt all väntan. Kan du våga dig på en gissning hur många år det kan ta för att få staketet täckt med murgröna?

Kanske man skulle ut och plocka en massa sticklingar, vi har en helskog full runt hörnet. Om man tar ett hundratal sticklingar så borde det korta tiden avsevärt.
Annelie
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 03-08-2004, 11:31)
Kanske man skulle ut och plocka en massa sticklingar, vi har en helskog full runt hörnet. Om man tar ett hundratal sticklingar så borde det korta tiden avsevärt.

Jag planterade lite sticklingar som jag fyndat på min förra arbetsplats för 2 år sedan. Dessa har stått i princip stilla tills nu. Nu rör de på sig så sakteliga men oj vad det går trögt. På 2 år har de kanske växt ca 50 cm.

Problemet är kanske inte så lätt att åtgärda med en massa sticklingar.. naturligtvis fyller de upp bättre men det kommer att ta en faslig tid innan de täcker den höjden du är ute efter.

Jag hade nog chansat på att köpa lite större - om än dyrare, exemplar i handeln någonstans. Det tjänar du nog massor av tid på.
kristerh
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 03-08-2004, 10:16)
Sedan skall jag välja två sorters Klematis, en som blommar tidigt med blå blommor och en som blommar sent med vita blommor(ca 5 av varje). Krav på dessa är att man inte behöver beskära dem. Ytterliggare plus vore om de vita kronbladen satt in till oktober då vildvinet börjar gå emot rött.

Förslag till den vita klematisen: Summer Snow, vita ca 5 cm blommor i massor, (tror att den doftar svagt) blommar tills frosten kommer, behöver inte klippas ner, växer kraftigt.
krister
Hannele

Jag har sett en låg murgrönastaket, som håller körbanan från trottoaren.
Det är metallstaket i mitten, som på ett par år har blivit helt övertäckt av murgröna.
Vintergrönt och mycket lättskött.
Killensomvillhagrönafingrar
Verkigen fina bilder Hannele, nåt likanande är det jag har tänkt mig. Läste en hel del om Murgröna igår och har lärt mig att man bör ta sticklingar av de delar som är halvmjuka dvs inte helt vedartade.
Självklart hittar man en hel mängd vackra varianter även av murgröna så valet bli ännu svårare.
I helgen får det bli att åka till någon trädgårdsmästare och jämföra priser och få ytterligare råd.

Livsfarligt att kolla i trädgårdsböcker man får sååååå mycket ha begär
Lena N




Så här ser min Summersnow ut. Den växer snabbt och blommar fullkomligt vansinnigt! ohmy.gif

Den vill gärna växa mera horisontalt än på höjden så man får styra den lite. Men vintergrön är den ju inte.

Generellt är småblommiga klematis (alpina, sibirica, och macropetala) betydligt lättare att odla än de känsliga storblommiga. Montana kan med tiden bli jättestor och blommar underbart, men kräver zon I för att fullt ut komma till sin rätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon