LageB
Hej,

Jag har skaffat en sommarstugetomt vid mälaren. Tomten befinner sig på en en grusås och där finns massor av hassel.

Jag vill ha kvar en del Hassel men många av Hasselbuskarna står på "fel" plats. Flera av dessa har jag tidigare kapat nära roten och nya skott/kvistar har sedan etablerat sig.

Går det att flytta/omplantera dessa nedkapade Hasselbuskar? Vilken tid är bäst ?

Jag tänkte helt enkelt gräva runt busken ca: 1.3 meter omkrets och släpa busken till den nya platsen. Tror ni att det kan fungera ? Finns det några bra tips för att öka möjligheten att busken överlever flytten?

Mvh
LageB
Louise i Göteborg
Hej hopp

Det brukar vara lättast att flytta växter på våren så dom får en hel säsong att etablera sig på den nya platsen.
När man flyttar stora buskar är det extra viktigt att vattna mycket och ofta vilket ju kan bli ett problem om du bara är hos dom på helgerna....
Hassel skjuter, som du märkt, lätt rotskott. Dessa borde kunna tas loss och planteras utan moderplantan. Har aldrig provat att ta sticklingar från hassel men det torde också vara ett alternativ.

Varför inte prova flera metoder, sen kan du nog sälja hasselbuskar.
LageB
Louise,

He he, sälja Hasselbuskar... jo' de vore nåt'
LageB
J-son
Min erfarenhet är att det går väldigt bra att flytta hasselbuskar men
det är lika bra att såga ner dem helt och låta dem börja om på nytt
med nya grenar. Man kan ev spara några mindre grenar som man
sedan tar bort när de nya börjar komma.

Lycka till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon