Full version: Balkongodling
kerstinb
Hej, snälla hjälp mig.
Har för första året odlat på min inglasade balkong. 2 Peacerosor gick inte, fick bara löss! Krasse gick inte, gulnade!! Luktärter gick inte, ynkliga!!! Ja så kan jag hålla på ett tag.
MEN det som gått bra är gula körsbärstomater, 11 underbara klasar, söta, tyvärr har jag slarvat bort namnet. Pelargoner, surfinia och begonia har blommat. Jag har satt en del i balkonglådor för att kunna vattna alla på samma gång. Men jag vill ha något högt som luktar gott och blommar det mesta av sommaren VAD?
En gammal hortensia som jag tagit från min tidigare trädgård ser ut att komma igen i en stor plastspann.
Men går vindruvor, persika eller aprikos t ex.

Hjälp sökes av kerstinb i Göteborg
Fenja
Hej och välkommen hit!
Prova med luktärtor igen nästa år, förgro inomhus och sätt ut dem när frostrisken är över! Impecta.se har en som doftar ljuvligt och heter Siciliansk Vildluktärt, den ska visst vara perenn, men det är den inte här i zon 4 i alla fall.
Träd av olika slag fungerar att odla i kruka, men välj långsamväxande sorter och fundera över hur du kan vinterförvara dem. Risken är att det som står i kruka rotfryser och dör.
Använd sökfunktionen här på forumet och titta lite på olika växter du funderar över, det finns nog ganska gott om information om många av dem i alla fall. Sök även längre tillbaka än 30 dagar så får du fler träffar.
Mvh
Fenja
kerstinb
Tack för tips, men jag har en inglasad balkong med lite värme på vintern, så att det skulle frysa är inte aktuellt.
Och apropos luktärterna så hade jag försått dem inomhus först. Kan det vara så att det blir för varmt innanför glasen (även om man öppnar en del).
Skall kolla på länken. Men det är svårt att få råd i affärer, dom kan bara sälja.
Nya försök gäller
Kerstinb
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon