Hannele
Vad är detta för en buske? Växer från en stickling.
Undersidan är mjuk och ullig.
netaave
Vet inte vad den heter men liknar ett ogräs jag har haft mycket av i år.
netaave
Men nu när jag tittar på bilden en gång till och ser den bruna stjälken tycker jag nästan det ser ut som körsbärssly. Har du nåt träd i närheten?
Anders zon 1
Nej körsbär är det definitivt inte. Tycker det ser ut som någon sorts Salix. Det finns en hel massa arter att välja mellan i det släktet men jag skulle tippa på att det är vanlig sälg - de ulliga bladundersidorna tyder på det. Det ser visserligen inte riktigt ut som typiska sälgblad, men bladen på unga skott och småplantor kan se ganska annorlunda ut än bladen på äldre buskar.

Anders
kristerh
Det är definitivt sälg, sprider sig med dessa irriterande "bomullstussar"
som far omkring på försommaren, jag betraktar dem som värsta ogräset visserligen är det bara att rycka upp dem när de är små... men de finns överallt mad.gif
krister
Hannele
CITAT (netaave @ 03-08-2004, 00:11)
Har du nåt träd i närheten?
Det är en stickling, ditstoppad med flit.

CITAT (kristerh @ 03-08-2004, 09:23)
Det är definitivt sälg
Det tippade jag också, men svärfar säger, att han aldrig skulle ha Salix...

Bladen växer enskilt, korsvis...?
kristerh
CITAT (Hannele @ 03-08-2004, 10:36)
CITAT (netaave @ 03-08-2004, 00:11)
Har du nåt träd i närheten?
Det är en stickling, ditstoppad med flit.

CITAT (kristerh @ 03-08-2004, 09:23)
Det är definitivt sälg
Det tippade jag också, men svärfar säger, att han aldrig skulle ha Salix...

Bladen växer enskilt, korsvis...?

De behöver inte vara så värst i närheten, de (fröna) sprids med luften som små dammtussar, de kan nog förflytta sig en bra bit med vinden sleep.gif
Jag tror inte att det är någon stickling, de växer väldigt fort, de som tror att de skall få växa i mina rabatter o krukor ser precis likadana ut.
krister
Cilla
Jag har satt in lite mer olika slags salix hos mig... (plommon, slån, krikon och rosor ger hos mig ändå en mängd rotskott så lite mer tål min äng och min lie som jag slår ängen med).

Dels vill jag ha vårblommande sälg hos mig, för det lockar många tidigvaknande humlor och andra pollinerare som hjälper mig att få frukt och bär.

Dels har jag ställen på tomten där bara riktigt härdiga träd kan växa. Ett riktigt lerfuktigt ställe och ett par torra, hårda. (På sådana stä'llen blir det inte så mycket rotskott heller, jag förökar genom sticklingar för att få fräs på bestånden.)

Och dels tycker jag sälg, vide m fl har vackert, glatt bladverk.

Dagghängvide inhandlades i våras, salix acutifolia. Lilafärgad stam och fjolårsgrenar som täcks av ett helt vitt dagglager. När man tar på den kommer lilafärgen fram, och sedan är den daggklädd igen efter en dag. Lövverket är smalt, vackert sirligt och glest.
Magdis
Hur ser sälgen ut när den blommar? Jag har en massa sly mellan mina stora pilbuskar som ser ut som på den där bilden och just nu blommar några av dem med rosa fjädervippsliknande blommor. Har ingen aning om vad det kan vara.
wolkenkrabber
sälj blomorna likar stora grönaktiga överblommade videkissar typ, fast dom får inte riktigt några små kissar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon