Full version: Forest Pansy
Exotic
Nu har jag fixat bilder på mitt nya träd Forest Pansy...
Bladen är hjärtformade...först är det som ett halvt hjärta vipps som att vända ett blad så är det ett helt smile.gif rolleyes.gif wub.gif

Underbart färgspel i solen........ wub.gif wub.gif







Fenja
Vilka fina färger! Hur härdigt är det lilla trädet? Undrar hur det ser ut i höstskrud?
Mvh
Fenja
Cilla
Å vad vackert! Tack för titten, och berätta gärna hur det går!
thomaswahlqvist
Fint, hur är det med härdigheten???+ ohmy.gif
Anders zon 1
"Forest Pansy" är en rödbladig form av Amerikanskt judasträd (Cercis canadensis). Otroligt vackert träd tycker jag! Brukar oftast anges som härdigt bara i zon 1, men ärligt talat tror jag inte att det har provats ordentligt i vårt land så denna zonangivelsen ska nog tas med en nypa salt. Förmodar att plantskolorna, för att inte få problem med missnöjda kunder, hellre anger ett dåligt provat träd som detta som mindra härdigt än det kanske egentligen är än tvärt om. Det växer vilt ända upp i de nordligare delarna av USA så exemplar som härstammar från detta område borde kunna vara ganska härdiga. I Nordamerika påstås det vara härdigt i Amerikansk zon 5 (borde motsvara någonstans mellan zon 2 och 4 här hemma i Sverige). Men kanske är det med detta träd som med så många andra från Nordamerika att det behöver mycket värme på sommaren för att uppnå full vinterhärdighet och blir på grund av våra kylslagna somrar mindre härdigt i Sverige än i sitt hemland.

Tyvärr verkar Cercis canadensis 'Forest Pansy' vara väldigt dyrt (400-500 kr för ett litet ex där jag sett det salufört i Sverige) så det inbjuder ju inte direkt till test om man är osäker på härdigheten.

Anders
Exotic
Kul att ni gillade litte Pansy rolleyes.gif smile.gif
Jag bor i Göteborg zon 2.... det skulle inte vara så några problem med den zonen men vi får se blink.gif smile.gif
Jag skall ringa och fråga dem för jag har tapat minnet lite laugh.gif
MVh Exotic
thomaswahlqvist
Oj Oj, jag bara måste ha ett, vart köpte du det?
Kostar det skjortan som Anders skrev?
Tänk att ta lite sticklingar på det............mm.vad glada kompisar jag skulle få.
Exotic
Kul att du gillade det lilla rolleyes.gif
Jag har köpt det på Ulriksdal i Kivik....det kostade ca 400 kr.
Sticklingar tjaa...vill nog inte just nu .
Men hör av dig om du inte hittar nått litet träd smile.gif

MVh Exotic
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon