kerstine
Är det för sent att gödsla min ettåriga häck? Halva växer jättebra, men halva har stannat i växten sen en månad tillbaka. För att häcken ska bli jämn och fin skulle jag vilja lägga på lite kogödsel, men jag vill ju inte riskera avmognaden... Jag bor i mälardalen så hösten lär förhoppningsvis dröja ett tag.

Tacksam för tips!
Hannele
Välj en höstgödsel, som inte innehåller kväve.
Ett år är inte lång tid, rötterna måste etablera sej först,
innan tillväxten kommer i gång.
kerstine
Ok, men höstgödsel påverkar väl inte tillväxten? Jag vill ju at mina stackars plantor ska få en rejäl skjuts innan hösten kommer.... Jag satte häcken (oxel) förra våren, då var det bara spön. Nu i vintras klippte jag ner den till 15 cm och sen dess har den förgrenat sig och växt uppemot 1 m. Så tillväxten har kommit igång, det tror jag nog. Problemet var bara att endast halva häcken växte så där alert, andra halvan växte 30 cm sen stannade den av sad.gif
Cilla
Jag skulle ha undvikit att gödsla nu på oxel. Växtperioden är närapå avslutad och nu ska årsskott förvedas för att klara vintern. Försök att komma underfund med varför ena halvan växt sämre: Torrare, grundare jord, mindre sol, mer konkurrens från andra växter?

Du kan gynna den sämre växande halvan nu genom att luckra jorden där, göra växtbädden lite bredare, lägga i lövkompost, vattna. Tidigt i vår kan du kogödsla den halvan rejält och hålla vattnat under vårtorkan.
kerstine
ja vid närmare analys så står det en stor gammal rönn i närheten... det får helt enkelt bli vårpyssel med den sämre halvan. Tack för råden!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon