Full version: blommor i stenrös?
parant
Hej,

Jag har köpt en gård och "drabbats" av ett stort fult förfallet vildvuxet och K-märkt stenrös längs vägen, på halva framsidan (så det är inte en symetriskt). nu undrar jag vad ni har för tips. vad ska jag odla i detta för att snygga upp? det är ca 30m långt och 6-7m brett. odla i kanterna skulle inte fungera det får bli mitt i. alla tips mottages mycket tacksamt!
annaridell
Hej. Vad innebär ett k-märkt stenröse? Vad får man göra? Hur menar du mitt i? På ovansidan eller???
Kanske blir fint om man röjer runt om och låter kaprifol klänga över stenröset...
parant
hej annaridell,

tusen tack för ditt tips! k-märkt = kulturmärkt dvs. stenröset är mycket gammalt och byggt enl. gammal teknik. det skall bevaras till eftervärlden. jag får inte röra en sten, bara se det förfalla ännu mer...

tack igen, jag ska kolla upp det och fundera på saken.
Sommartorparn
Vad underbart med ett gammalt stenröse på tomten! Jag skulle i första hand bekämpa ogräset, och klippa runtomkring så att röset framträder i all sin glans. Därmed skulle du också bidra till kulturminnesvården. smile.gif
Hannele
parant, grattis till stenröset!
Finns inget vackrare. Gör som Sommartorparn föreslår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon