Full version: Beskärning
Magdis
Jag har läst att man ska beskära bl.a Rosenspirea omedelbart efter blomningen som inträffar på våren-försommaren. Det är bara det att här uppe i norr började Rosenspirean blomma alldeles nyligen. Ska den ändå beskäras nu? Vad händer om man beskär på fel tid? Jag har tänkt klippa ner Rosenspirean drastiskt eftersom den är så spretig och ful. Jag har även en brudspirea som ser ut som sju svåra år och det verkligen kliar i fingrarna att få gå lös på den med sekatören. Är det värsta som kan hända att de inte sätter blom följande år så tror jag det är värt det.

/Magdis
flower
brudspireor är väldigt tåliga och om du kan offra blomningen nästa år är det bara till att ta fram sekatören. Tänk på att de äldsta grenarna ska kapas nere vid backen varje år om du vill ha en fin buske, kapar du bara av toppen blir busken bara ännu spretigare och fulare.
kerstin z5-6
klipp du -ibland hinner de ändå blomma ..
Katarina H
Min rosenspirea är enormt tålig. Ibland klipper jag den på hösten och ibland på våren. Den blir alltid fin och stor oavsett vilket. Däremot får den rilkligt med gödsel på våren så jag tror att det är viktigare än när man klipper den för den verkar tåla det mesta ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon