CHellberg
Hej,
jag skulle behöva lite hjälp med tips och råd hur jag ska göra. Förra sommaren planterade jag en ny häck som vad jag har förstått är Aronbär, har även hört att den kallas för aronia. Det är en buske med gröna blad och den sätter vita blommor, därefter blir det ganska stora svarta bär som är ätliga. Dessa sitter i klasar som påminner om rönnbärsklasar. Storleken på bären är som stora svarta vinbär.

När ska man klippa häcken för första gången och hur mycket och hur ofta?

Finns det någon som kan hjälpa denna trädgårdsnovis så skulle jag bli jätteglad!

Tack tack!
Fenja
Jag kopierar bara fråga och svar, Sylvia här på Odla.nu har skrivit detta:

Hej Sylvia !
Jag har ett par frågor angående Aronia melanocarpa.

Hur beskär man en aroniahäck för att den ska bli tät och fin? Häcken är ca 4-5 år gammal och plantorna har en c/c på ca 30 cm. Bryter den lätt nytt eller ska man vara försiktig med den?

Tack på förhand!
Reino

Hej!
Aronia, med svarta, ätliga bär. Den mår bara bra av beskärning, den blir tät och fin om den beskäres regelbunden, gärna på vårvintern. Då den bara är 30 cm hög ännu så är det inte så bråttom med beskärningen, korta bara ner de ev. långa spjut den skickar upp.

Sylvia

Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon