gullik.u
Oj oj oj vilken grön soppa det blev i dammarna i år sad.gif sad.gif måste verkligen försöka göra något åt det, har ju läst här att man helst inte ska tömma dammen, Så eftersom jag har två "rätt små" dammar med endast pump,måste jag nog skaffa ett filter
Men min fråga är då om man inte bygger ett eget, kan man då köpa ett utan att behöva köpa även en ny pump?( kanske en dum fråga vet ej om det finns något uttag på min pump för koppling till filter rolleyes.gif )men det kanske finns andra alternativ wink.gif
kerstin z5-6
Självklart kan du köpa till filter ... biggrin.gif
gullik.u
Tänkte lite på det här med filter + uv ljus om man vill ha det, är det en separat historia eller måste man också köpa en ny pump, jag menar eftersom man redan har köpt pump vill man helst inte köpa en till rolleyes.gif
kermita
Det beror på vad du har för pump.
Jag hade en pump som fungerade perfekt till vattenfall och fontän, men vattnet var väldigt smutsigt och grönt. Den pumpen var inte avsedd till att driva ett filter, pga att den inte förflyttar smustpartiklar vidare.
Så efter mycket frågande hos olika pumpfirmor och här på forumet köpte jag ny pump och filter med uv lampa ( ca 3000 :- kronor) och dammen är kristallklar. Efter att nästan ha blivit galen på grönt vatten och smuts. Min gamla pump var bara 2 år , så det kändes lite tråkigt att behöva köpa ny. Den gamla kostade iallafall 1000:-.
gullik.u
Misstänkte att det var där jag skulle hamna sad.gif sad.gif Har 3 dammar alla utan filter... sad.gif
Tack för svar !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon