Full version: Magnolia i Norrland
Elicelund
Har någon några erfareheter av olika Magnolior i Norrland?
*Felix matte*
CITAT (Elicelund @ 13-02-2003, 19:49)
Har någon några erfareheter av olika Magnolior i Norrland?

?????? Norrland!?!
Sträcker sej från Gävle i söder till Riksgränsen i norr biggrin.gif
Vet iaf att de inte växer här i zon 8 sad.gif
Elicelund
Just det- Norrland är stort, därför kan man dra viss slutsatser av framgångar och misslyckanden. Det är intressant att få reda på hur långt norrut vissa arter är odlingsvärda.
Ingrid på Västkusten
Stjärnmagnolian är välan en av de härdigaste - Odla- i - sand - Nils åkerstedt har den utanför sundsvall - zon 5 är dte väl. Det är nog det högsta jag vet om nån som har,

Hälsar ingrid - och dränaget är ju himla viktigt det med!
kerstin z5-6
Jag har en Magnolia- Leonard Messel. 40 mil norr Sundsvall , de finns även högre upp i landet.
Mitt ex är ungt -får rapportera hur den klarat denna vinter med -30 i långa perioder
Den står inte i sand men väldränerat
K
Piffen
Magnolia kobus är en av de härdigaste zon 3-4, men med lä, varmt läge och väldränerad jord kan man kanske klara den högre upp.
JussiFinland
I Finland har Magnolia sieboldii visat sig vara den härdigaste arten. Beroende på proveniens naturligtvis. I Arboretum Mustila finns det gamla buskar, men kobus finns där också som ett litet träd. Där kan vintertemperaturen nå -35...-40 grader.
Christer C
Zon 8? Är det permafrost där?

Jag har läst att dom mindre sorterna går att odla i kruka. Kan man då vinterförvara lite varmare så borde det ju kunna fungera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon