Heléne_Hbg
Hej igen.. Jag vet inte riktigt vad jag ska söka på (har sökt på "sjukdomar äppelträd" men hittar inte ordentligt) så jag tänkte lägga ut en bild och be er eminenta trädgårdsexperter om hjälp. biggrin.gif

Vad händer med mina äpplen? Plocka bort de som ser ut såhär gör jag eftersom de ser så äcklig ut, men hur går det med resten av dem?


Heléne
Åsa, mälardalen zon 2
Det är Gul Monilia (=fruktmögel). Olika äppelsorter är olika känsliga. Man kan förebygga problemen genom att: kartgallra det ska få plats en knytnäve mellan äpplena, nuddar äpplena varann så sprids smittan snabbare, gallra ur kronan, monilian trivs extra bra i täta fuktiga trädkronor. Plocka bort alla sjuka frukter så snart du ser minsta lilla mögel, låt inga frukter hänga kvar över vintern (eller ligga på marken under träden).


Fruktmögel är väldigt vanligt både hos äpplen och plommon, de frukter som inte är mögliga är helt normala frukter och går utmärkt att äta.
Heléne_Hbg
Tack så hemskt mycket, Åsa! Vi märkte när träden väl hade fått blad att vi skulle beskurit minst dubbelt så hårt som vi gjorde (man lär sig...) och jag hade ingen aning om kartgallring förrän idag, så jag får kanske hoppas på att ha bättre koll nästa år.

Skönt också att de andra äpplena går att använda. Nu ska vi bara hoppas att de mognar också. Jag har flera stycken som är stora och fina men de känns inte riktigt mogna ännu.

Heléne
Åsa, mälardalen zon 2
Det går bra att gallra ur kronan nu, JAS (juli, augusti, september) är en utmärkt tid att gallra ur äppelträden och man brukar inte få en massa vattenskott efter beskärningen. Träden läker snabbare nu och är det en varm och torr dag är risken för svampsmitta minimal.
Heléne_Hbg
Varm och torr dag i år? *skratt* Men tack för tipset, mannen och jag har stora planer för nästa vecka då "allt" i trädgården ska fixas. Köksträdgården ska utökas och "renodlas", en bit häck ska tas bort, ett valnötsträd och en buske av ännu ej färdigidentifierad sort ska flyttas, hallonbuskarna ska gallras, björnbärsbusken likaså... Vi kan definitivt ta äppelträden då också.

Heléne
Cilla
Jag har inte erfarenhet att man minskar monilia fructigena, fruktmögel, särskilt mycket genom beskärning. Ofta sprids fruktmöglet från frukt till frukt i en klase, och det är främst genom kartgallring och genom att plocka bort sjuka frukter man kan minska den, samt genom att se till att fallfrukt plockas upp och att inga moniliafrukter får sitta kvar i träden över vintern (fruktmumier, de blir svarta och faller inte av).

Däremot kan man med rätt sorts beskärning minska skorv och andra svampar som kan drabba frukten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon